Det är en osäker bransch, så länge ekonomin går bra så går det. Mat och hus köper man även om det går dåligt, men att ha båt är ett intresse. Det har varit en del konkurser bland båttillverkare. Men nu har alla svenskar börjat skaffa båt.
I Mikael Sjöbloms verkstad i Uppsala ligger det fullt med uppradade båtmotorer, trasiga propeller som väntar på att lagas och på väggarna hänger alla möjliga verktyg.
– Jag reparerar mellan tio och tjugo båtar i veckan, ibland är det otroligt mycket att göra. Kunderna vill ju åka båt nu, säger Mikael Sjöblom, som äger Uppsala Marinverkstad.
Han gör alltifrån att serva till att reparera motorer till inombordare, utombordare och andra båtmotorer. På vinterhalvåret förvarar han även båtmotorer.
– Det förekommer mycket stölder av båtmotorer, tjuvarna vill ofta ha motorn men inte själva båten, säger Mikael Sjöblom.
Nu innan stadens båtar ska sjösättas är det en hektisk tid med motorer som ska servas och repareras efter att de till exempel har gått på grund, eller för att något behöver bytas ut.
– Jag brukar säga det att man är inte en riktig båtägare förrän man har gått på grund.
Mikael Sjöblom praktiserade först på företaget 2005, när den förre ägaren gick i pension 2010 köpte han företaget med nytt namn och har nu flera års erfarenhet i branschen. Därmed är han van att lägga i en högre växel på vårkanten.
– Många kunder kommer ju på hösten också, men när det ligger tjugo centimeter snö på marken är det inte hit de flesta tänker på att åka.
På vinterhalvåret är det i stället fortbildning som gäller, dels behöver Mikael Sjöblom själv lära känna de nya båtmotorerna och dels kan datasystemet behöva uppdateras.
– Jag försöker gå alla kurser jag kan, jag är lite nyfiken och jag kan inte stå här som ett frågetecken om en kund kommer in med en ny motor.
Mikael Sjöblom föredrar de nya motorerna framför de gamla, visserligen måste de alltid lämnas in för lagning om någon är fel, men de är bättre för miljön eftersom de drar mindre bränsle.
Visionen för Uppsala Marinverkstad har Mikale Sjöblom klar för sig – att kunna ha åtminstone en anställd.
– Det är en osäker bransch, så länge ekonomin går bra så går det. Mat och hus köper man även om det går dåligt, men att ha båt är ett intresse. Det har varit en del konkurser bland båttillverkare. Men nu har alla svenskar börjat skaffa båt.
Även för många båtklubbar och båtsällskap är det full fart i april och maj.
– Nu börjar alla vakna till liv, dels de som är medlemmar hos oss har börjat jobba med sina båtar och sjösättning och dels de som kommer skaffa båt nu till sommaren där är det ju ett otroligt tryck nu till att få en hamnplats, berättar Ingegerd Jaxéus, båtägare och kanslist på Upsala Motorbåtsällskap, som tillhandahåller hamnplats, varvsplats och kajakplats.
Hon menar att det är kö för att få hamnplats i Uppsala och att båtintresset ökat i popularitet. Upsala Motorbåtsällskap har drygt 900 medlemmar och antalet har ökat med i snitt 40 medlemmar per år.
– Att spela golf eller åka motorcykel minskar, i stället åker man båt. Båtarna har gått ner i pris, förut har de har alltid haft ett högt andrahandsvärde. De har nästan blivit dyrare och dyrare ju äldre de blivit men nu helt plötsligt har de rasat 30 till 40 procent.
Det menar Ingegerd Jaxéus har fått till följd att nya båtägare direkt köper en stor båt i stället för en liten som tidigare, och att en del oerfarna båtägare riskerar att ta sig vatten över huvudet. Hennes tips till de till som drömmer om en båt är att fixa båtplats först.
– Det finns ju de som åker och köper en båt och kommer hit och säger att de vill ha en båtplats och så får de vänta ett år, det händer varje säsong.
Ingegerd Jaxéus var med och startade Sjöräddningssällskapet i Uppsala hösten 2009. Sjöräddningen drivs ideellt av 35 sjöräddare som är redo att rycka ut nu när båtsäsongen är här.
– Ja, nu i sjösättningstider är det flera uppdrag med bogsering för att något till exempel blir varmt och motorn stannar eller att någon fiskare får slut på soppa och behöver bogsering. Så det är mycket bogsering vid de tiderna. Och sista april åker sjösättningen upp i ån och hjälper till där.
Upsala Båtsällskap sjösätter i början av maj medan andra klubbar sjösätter sista veckan i april och förutom sjösättning gäller det att se över hamnen så att den är säker.
– Nu byter vi ut pålar för att de inte ska vara halvruttna, så det är sådant vi jobbar med nu. Vintern har inte slitit så mycket på bryggorna i år, det har varit jättebra, säger Ingegerd Jaxéus.