Efter sju år packar det sydkoreanska företaget Vectus ihop den 279 meter långa prototypanläggningen på den gamla fotbollsplanen vid Husargatan.
– Egentligen var det beslutat sedan länge. Vi har varit kvar längre än planerat, säger vd:n Jörgen Gustafsson.
Försöksverksamheten har pågått sedan december 2006. Då var tanken att köra fram till 2010, men testperioden förlängdes eftersom Vectus ville göra ytterligare kontroller. Framför allt har det handlat om att testa växlingen samt hur tätt vagnarna kan köras.
– Det är inte ofta man hittar en så här bra plats så nära stan, med så bra kommunikationer från Arlanda. Det har varit perfekt att vara här, säger konstruktionschefen Svante Lennartsson.
Att banan hamnade i Uppsala var mest en slump. Men en anledning var det kalla, blåsiga och regniga klimatet, en annan att arbetskraft med rätt kompetens fanns här. Under tisdagen monterades den elektroniska utrustningen ned. Vad som händer med rälsen och tågvagnarna är ännu inte klart, men Vectus hoppas på att sälja dem.
– För rälsen blir det nog skroten annars. Vagnarna kanske blir något för framtida utställningar. De har spelat ut sin roll, nu är det nästa generation vagnar som gäller, säger Jörgen Gustafsson.
Vad har de här åren i Uppsala gett?
– Vi har utvecklat ett unikt, nytt transportsystem och kunnat verifiera att det fungerar. Vi har fått de godkännanden som krävs för att driva ett publikt transportmedel.
Med testen på prototypen i Uppsala som grund har företaget byggt sin första kommersiella spårtaxibana i en nationalpark i södra Sydkorea. I augusti körde tågen för första gången med passagerare. Planer har även funnits på en bana i Sverige, men så har det inte blivit.
– Vi hade nog varit större och ännu mer etablerade om något av projekten som varit på gång hade blivit av. Men vi har inte varit här för att utveckla en ny applikation i Uppsala utan för att utveckla ett nytt system som ska exporteras härifrån, säger Jörgen Gustafsson.
Uppsala kommun har tidigare visat ett starkt intresse för spårtaxi. Den sträcka som har diskuterats är fyra kilometer lång och ska gå från Resecentrum till Biomedicinskt centrum via Strandbodgatan, Studenternas, Akademiska sjukhuset och Science Park, men en polisk oenighet råder i frågan som just nu ligger på is. Uppsala kommun avvaktar tills kollektivtrafikmyndigheten i Uppsala län är färdiga med sin spårvagnsutredning. Först därefter ska de besluta om vad de ska gå vidare med: spårtaxi eller spårvagn.
– Vi vill ha ett samlat förslag innan vi går till staten. För ska det ska bli av bygger det på att vi får statlig finansiering, säger kommunstyrelsens ordförande Fredrik Ahlstedt (M).
Nu rivs testbanan för spårtaxi
Nu river det sydkoreanska spårtaxibolaget Vectus sin testanläggning i Uppsala. Samtidigt kör företagets första kommersiella spårtaxi i Sydkorea.
Engelska tekniker monterar ned delar av testbanan
Foto: Sven-Olof Ahlgren
En spårtaxi är små spårbundna förarlösa fordon som automatiskt går dit passageraren vill. De har ingen tidtabell utan går efter behov direkt från start till målstationen. Spårtaxin är eldriven och ska till största delen drivas med solenergi.
I maj 2011 presenterade Uppsala kommun det senaste förslaget som går ut på att dra en bana från Resecentrum till Biomedicinskt centrum via Akademiska sjukhuset. Den beräknas kosta 650 miljoner kronor och ska gå mellan 2,7 och 5 meter ovanför marken.