Nu når du polisen på minuten

Omorganisationen inom polisen har lett till kortare telefonköer för allmänheten. "Vi hoppas att det håller i sig," säger Uppsalapolisens presstalesperson Lisa Sannervik.

Uppsala2016-11-15 11:02

Polisregion Mitt lämnar upplägget med en länskommunikationscentral, LKC. I dag sjösätts regionledningscentralen, RLC, i Uppsala.

Den nya kommunikationscentralen ska ansvara för alla larmsamtal i länen Uppsala, Gävleborg och Västmanland.

LKC i Gävle upphörde den 14 november och hösten 2017 är det dags för steg två när även LKC i Västmanland avvecklas.

Syftet med förändringen är att polismyndigheten ska kunna jobba mer effektivt. För allmänhetens del innebär omorganisationen ingen synbar förändring.

– Den kommer inte att märkas. De bilar som dirigeras på jobb styrs från Uppsala men patrullerna utgår från sina ordinarie orter. Det är samma telefonnummer och kontaktvägar som gäller, säger Uppsalapolisens presstalesperson Lisa Sannervik.

Sedan ett par veckor tillbaka har även polisens kontaktcenter, PKC, infört regionala telefonköer. Enligt myndigheten har svarstiderna kortats betydligt.

– Innan regionaliseringen var 114 14 drabbat av långa väntetider. Nu har vi legat på tider runt en minut, vilket är att jämföra med köer på en timme. Det har hänt väldigt mycket och vi hoppas att detta ska hålla i sig framöver, säger Lisa Sannervik.

Via PKC kan polisen nu starta utredningsarbetet på en gång. Operatörerna kan till exempel hålla inledande förhör och begära in övervakningsfilmer. På det sättet kan ärenden som skickas vidare förberedas bättre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!