Förbjudet blir det även att köra på gångvägar och trottoarer. Kort sagt så kommer samma regler som i dag gäller för vanliga cyklar och elcyklar att appliceras även på elsparkcyklar.
Anledningen till beslutet har att göra med att man vill minska risken för olyckor och öka tryggheten bland gångtrafikanter.
Bryter man mot reglerna blir påföljden penningböter, det vill säga en av åklagare beslutad summa. Penningböter skiljer sig från en ordningsbot på det sätt att det inte finns en fastslagen praxis. En ordningsbot kan skrivas ut av polis direkt på plats och har en bestämd summa.
Maria Rosander, trafiksamordnare vid polisen i region Mitt, är positiv till de nya reglerna men menar att det krävs mer förändringar för att reglerna ska få verkan.
– Just nu pekar det åt att det kommer att kosta 500 kronor, säger man. Men det blir ju en åklagarfråga som dömer ut straffet. Jag tror att det kommer att ta runt ett halvår tills polisen har möjlighet att bötfälla folk på plats.
Tror du att de nya reglerna kommer att ge resultat?
– Initialt tror jag inte det blir en bötfällningsfråga utan snarare en möjlighet för polis och kommun att ta bort elsparkcyklar som ligger slängda. Man får någonting att stödja sig på för att få bort dem från trafikmiljön.
Hon menar att det initialt kommer att vara ett resurskrävande ingrepp och därför eventuellt inte kommer att prioriteras.
– Polisen har många prioriterade trafikområden och vi ska inte bedöma graden av vad som är viktigt. Men vi har till exempel ganska stor gängkriminalitet nu och då är frågan om vi ska lägga extra insatser på det här eller på brott på väg för att stävja den grova kriminaliteten.
Ser ni problem med att fler kommer köra elsparkcykel i biltrafiken istället?
– Det återstår att se. Det finns ingen blinkanordning på elcyklar, de är tysta och en del kör dem med hörlurar i och kanske inte hör utryckningsfordon. Det blir nästa steg att utvärdera: ökade risken för olycka på en annan plats?
Hon tror även att det behövs ytterligare åtgärder för att få effekt:
– Det blir intressant att se hur det hanteras från kommunens sida. Om det säkerhetsställs att man kan åka på cykelvägar och att det finns parkeringsplatser för annars blir det verkningslöst. Det krävs ett samarbete från fler instanser och från uthyrarna.