Nu ligger exklusiva klockor plötsligt rätt i tiden

Det går uppåt för klockbranschen. Det märks bland annat på Bergströms Ur i Uppsala. Här ökar försäljningen av de exklusiva armbandsuren trots en hårdnande konkurrens.

Foto: Emma Eriksson

Uppsala2012-02-14 19:01

Vi köper allt dyrare och allt fler armbandsur, trots konjunkturförändringar och trots konkurrens från mobiltelefoner.
– Man väljer inte bort en Rolex för en Iphone, tvärtom, de hör ihop, säger Johan Bergström, ägare av Bergströms Ur.
Han märker ett ökande intresse för exklusiva klockor.
– Det pratas mer om klockor i dag än för tio år sedan. Slå upp vilken modetidning som helst och du hittar ett reportage om klockor, säger han.
Johan Bergström är uppvuxen med urmakeriet och att välja klockbranschen blev därför naturligt. Det var hans pappa som öppnade butiken år 1953.
– Det är intressant med klockor. Trots att de är materiella ting är de samtidigt så levande. Som mekaniska djur som lever och tickar, säger Johan Bergström och visar runt i butiken där klockor av legendariska märken såsom Rolex, Breitling och Omega ligger bakom pansarglas i montrar med tidlås.
Säkerheten är hög, för att komma in i butiken måste man gå genom en slussdörr. På morgnarna öppnas butiken av väktare, ingen av de anställda har nycklar.

Johan Bergström pekar på en grupp ganska stora klockor i Rolexmontern. Det är Rolex submariners, butikens populäraste och mest sålda klockor.
– De passar många på grund av sin sportiga design. Men annars är det mycket retrodesign som gäller just nu, såsom 1950-tals modeller med läderarmband, säger han.
Att just Rolexklockor är så populära är ingen slump enligt Johan Bergström.
– De monteras för hand vilket gör att de har en mycket hög kvalitet och en otrolig finish på länkar, visare och så vidare. De är ett smycke som ger bekräftelse till bäraren, säger han.
I skyltfönstret ligger en Rolex yacht-master, butikens mest exklusiva klocka. Den har blå-vit marindesign och seglarfunktioner. Priset är drygt 190 000 kronor.
– Men det är ingenting jämfört med vad man lägger på klockor i storstäderna utomlands. Rolex Ice, till exempel, kostar cirka 3,8 miljoner, säger Johan Bergström.
Han tycker att klockbranschen har förändrats.
– Klockorna har blivit mer exklusiva och mer specialiserade med numrerade upplagor. Allt fler vill ha unika exemplar. En annan trend vi ser är att allt fler kvinnor intresserar sig för exklusiva klockor, säger han.
På Bergströms Ur är annars den vanligaste kunden en man i 40-årsåldern. 
Även om vi köper allt dyrare klockor, är vi fortfarande ganska återhållsamma jämfört med till exempel italienarna.
– Där är det vanligt att man har flera klockor. I Sverige köper man inte två, tre Rolex, utan en, säger Johan Bergström.

Förutom Johan Bergströms stora intresse för klockor, tycker han även att kundkontakten är en av jobbets bästa delar.
– Man träffar glada och nöjda kunder som kanske har kämpat just för att kunna spara ihop till en exklusiv klocka. Man får en otrolig kontakt, säger han.
Men trots att han älskar sitt jobb har det funnits stunder då han funderat på att sluta. År 2000 var han med om ett grovt rån i butiken som satte djupa spår. Tre personer med vapen och rånarluvor tog sig in i butiken. Johan Bergström hann precis larma polisen innan han hamnade på golvet med ett avsågat hagelgevär riktat mot sig. Rånarna plockade med sig klockor för miljonbelopp och stack, sedan kom polisen och därefter var det alldeles tyst.
– Jag minns att det var en så konstig tystnad. Ena sekunden ligger man på golvet och tänker att nu är det slut, och nästa sekund står man och sopar glas, säger Johan Bergström, som efter händelsen tidvis har mått mycket dåligt och fortfarande är känslig för vissa ljud såsom glas som krossas och dörrar som slår igen hårt.
– Jag funderade mycket på om det var värt att fortsätta, och kom fram till att det var det, just för att jag tycker att det är så kul med klockor och för att kundkontakten är så positiv, säger han.

Trots att allt fler klockor säljs märker Johan Bergström att konkurrensen hårdnar. Men närheten till Stockholm med dess stora utbud av klockbutiker kan till viss del vara positiv.
– En del kunder tittar i Stockholm men väljer att göra köpet lokalt då det innebär närhet till service, säger Johan Bergström.
Något som ofta framställs som ett stort problem i branschen är piratkopiering. Men det är inget som Johan Bergström ser som ett hot mot sin egen försäljning.
– Jag tycker inte att det är ett problem, snarare tvärtom – det är bra att varumärken syns. Jag tror att piratkopiering var ett större problem förr. I dag är det mer inne med äkta vara. Man vill ha något äkta på handleden. Det handlar om en känsla som inte kan uppnås med en kopia, säger han.

Företagsfakta: Bergströms Ur

Beskrivning av företaget: Försäljning och reparation av exklusiva armbandsur i butiker i Uppsala, Göteborg och Malmö.
Startår: 1953.
Ägare: Johan Bergström.
Antal anställda: Fem personer.
Omsättning: 12 miljoner kronor i Uppsalabutiken (47 miljoner kronor för alla tre butiker).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!