Den svenska skolan är inne i en intensiv period av förändringar. I höst inrättas två nya karriärtjänster som ska lyfta fram yrkesskickliga lärare: förstelärare och lektor. Tanken att lärarlönerna nu ska pressas upp och att yrket ska få en större attraktionskraft.
Under höstterminen kommer ungefär 3 800 förstelärare och ett hundratal lektorer att ställa sig vid landets katedrar. I Uppsala län har hittills drygt hundra förstelärare rekryterats inför terminsstarten, lärare som ska utveckla undervisningen och fungera som coacher för andra lärare. Men det kommer att finnas skillnader i vad jobbet som förstelärare innebär.
Den exakta arbetsbeskrivningen är det nämligen upp till varje kommun att själv rita upp.
– Det enda kravet är att man fortfarande måste arbeta med undervisning och uppgifter som hör till det på minst 50 procent för att kommunen ska få statsbidrag. Hur man utformar uppdraget kan se olika ut, men några exempel är att man kan vara handledare för nyutbildade lärare, ha ett speciellt ämnesansvar och öppna sitt klassrum för andra lärare som kommer på studiebesök, säger Peter Östlund, projektledare på Skolverket.
De flesta förstelärarna har rekryterats internt, och kommer att få ett tillskott på 5 000 kronor i lönekuvertet varje månad. En ökning som bekostas med statliga medel. Satsningen kommer att byggas ut bit för bit och 2016 räknar Skolverket med att det ska finnas 10 000 karriärtjänster för lärare i Sverige som tillsammans kommer att kosta staten 880 miljoner kronor om året.
I Uppsala län har alla kommuner utom Heby och Östhammar hunnit rekrytera inför hösten. I Uppsala kommun finns sedan tidigare 17 lektorstjänster på gymnasienivå efter en lokal satsning, men under hösten blir karriärtjänsterna ännu fler.
Nu börjar 68 förstelärare jobba i kommunens skolor, 51 på grundskolan och 17 på gymnasiet. Ett kontrakt som till att börja med sträcker sig över ett år.
– Först och främst vill vi ju se om det är rätt personer vi rekryterat, men det handlar också om huruvida vi får fortsatt statsbidrag eller inte, det kan vi ju inte veta säkert än, säger Karin Stacksteg, kvalitets- och utvecklingschef på Uppsala kommun.
Än så länge finns det inga exakta riktlinjer för hur förstelärarna ska jobba.
– Det är ju otydligt eftersom det är en ny reform. Det gick väldigt snabbt med hela processen, men just nu håller lärarna tillsammans med rektor på att utforma sina individuella planer. Det måste få ta lite tid, säger hon.
Höjda lärarlöner har länge varit en omdiskuterad fråga. Båda de fackliga lärarförbunden har under flera år försökt påverka regeringen i frågan och välkomnar reformen med öppna armar.
– Länder som erbjuder lärare möjligheter till karriär har oftast bättre studieresultat, det här kan leda till löneökningar för hela lärarkollektivet på sikt, säger Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet.
Samtidigt finns det fortfarande mycket kvar att göra från fackligt håll, menar hon. Bland annat behöver fler omfattas av reformen.
– Vi ser att förskolans område fortfarande fattas när det gäller karriärtjänster. Sedan är det också ett problem att många kommuner valt att se det här som tidsbegränsade tillägg, när tanken är att det ska höja lönerna på sikt. Det finns osäkerheter i systemet och jag är övertygad om att det kommer att behövas justeringar, säger hon.
Nu kan lärare göra karriär
Flera skolor i länet har nu fått förstelärare som ska utbilda och inspirera i utbyte mot högre lön. Lärarförbundet välkomnar initiativet, men ser samtidigt osäkerheter.
Förstelärare i Tierp, Eva Kleveholt
Foto: Michaela Hasanovic
Den 1 juli 2013 införde regeringen karriärtjänsterna förstelärare och lektor i grundskola och gymnasium. Kommunen får ansöka om bidrag från Skolverket för att täcka lärarnas löneökning, som i genomsnitt ska landa på 5 000 kronor för förstelärare och 10 000 kronor för lektorer.
En förstelärare ska vara legitimerad lärare senast 2014, kunna uppvisa minst fyra års vitsordat arbete, ha en förmåga att förbättra studieresultaten och intresse för utveckling av undervisningen, samt bedömas som särskilt kvalificerad av huvudmannen. En lektor ska utöver dessa kriterier även ha avlagt en examen på forskarnivå.