Uppsving för dieselbilen – när soppan blir billigare

Prissänkningen på drivmedel kan innebära en en boost för diesel- och bensinbilarna som kan stiga i pris på begagnatmarknaden framöver. Det tror flera av Uppsalas bilhandlare.

Tord Lundh, som är försäljningschef hos Toyota Uppsala, uppfattar att kostnadsfrågan i dag trumfar miljötänket när privatpersoner köper bil.

Tord Lundh, som är försäljningschef hos Toyota Uppsala, uppfattar att kostnadsfrågan i dag trumfar miljötänket när privatpersoner köper bil.

Foto: Fredrik Sandberg, TT/ Privat

Uppsala2024-01-03 20:00

Dieselpriserna sjönk med runt fyra kronor på tolvslaget på nyårsafton till runt 17 kronor per liter. Bensinprisen sjönk samtidigt med runt en krona och ligger sedan dess på liknande prisnivå. Anledningen är den sänkta reduktionsplikten.

– Dieselbilarna kan definitivt få ett uppsving av att det blev så otroligt mycket billigare, säger Daniel Odsberg, som är försäljningschef på Kvdbil.

Statistik från deras systerbolag Bilpriser visar att begagnade bensin- och elbilar är de kategorier av bilar som ökat mest i värde sedan de startade sina mätningar år 2015. Dieselbilarna har också ökat i värde över tid, men inte lika mycket.

undefined
"Jag personligen tror att det kan påverka dieselbilspriserna på ett positivt sätt i och med att det kommer bli en högre efterfrågan", säger Daniel Odsberg försäljningschef på Kvdbil.

Enligt Tord Lundh, som är försäljningschef hos Toyota Uppsala, har dieselbilar tidigare varit svårsålda på grund av det höga priset på diesel. När det var som högst under 2022 låg det på 28 kronor per liter, vilket han tror avskräckte många. Nu tror han att försäljningen kan öka så länge priset inte överstiger 20 kronor per liter.

Däremot kan de nya priserna innebära en ny smäll för elbilen. Under 2022 togs elbilsbonusen bort, där de som införskaffade en ny elbil fick upp till 70 000 kronor vid sitt bilköp.

– Den drogs bort över en natt vilket ledde till att priserna blev högre. När man nu tar bort reduktionsplikten läggs det i vågskålen för diesel och bensinbilar, säger Daniel Odsberg.

– Elbilarna stannade totalt på privatmarknaden när bonusen försvann. De enda som köper är företag som har som policy att de måste köra elbil. Annars är den marknaden iskall, säger Tord Lundh.

undefined
Tord Lundh, som är försäljningschef hos Toyota Uppsala, uppfattar att kostnadsfrågan i dag trumfar miljötänket när privatpersoner köper bil.

Erik Gustavsson, som är delägare av BG motor i Uppsala och Tierp, tror också att drivmedelspriserna kommer påverka begagnatmarknaden. Samtidigt menar han att intresset för elbilar kommer finnas kvar.

– De som vill köra elbilar kommer fortsätta att göra det. Nu har elpriserna även hållit sig på humana nivåer jämfört med förra året, säger han och fortsätter:

– Hur man väljer beror mycket på var man bor. För vissa funkar det bra med el eller hybrid. Men de som bor på landsbygden har det svårare när tekniken inte kommit ut dit än.

undefined
Erik Gustavsson är delägare av BG motor i Uppsala och Tierp.

Samtidigt menar han att bilkunder kan ha svårt att navigera när drivmedelspriserna skiftar snabbt.

– Det är klar att man skulle vilja ha lite mer av en röd tråd från de som bestämmer över oss. Det blir förvirrat när det ett år är bra att ha el och nästa går dieselpriserna ner. Det är svårt att hänga med, det tror jag många känner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!