Nu får 70-plussare billigt busskort – dygnet runt

Nu kan 70-plussare åka billigt på bussen – dygnet runt – i två år framåt. Kommunstyret går in och betalar korten, trots att kollektivtrafiken är regionens ansvar.

Kommunstyret har beslutat att förlänga seniorkortet med två år till. Förutom ett billigare busskort kan 70-plussarna nu använda det dygnet runt, i hela länet.

Kommunstyret har beslutat att förlänga seniorkortet med två år till. Förutom ett billigare busskort kan 70-plussarna nu använda det dygnet runt, i hela länet.

Foto: Johanna Färlin

Uppsala2023-03-01 17:00

Erik Pelling (S), Tobias Smedberg (V) och Linda Eskilsson (MP) kliver ombord på den gröna stadsbussen.

Klockan är strax efter åtta på onsdagsmorgonen, och förutom de som pendlar till jobb och skola befolkas bussen av en och annan äldre Uppsalabo. Och det är just för deras skull som kommunstyret bjudit in till denna rullande presskonferens.

– Nu utökar vi seniorkortet och fortsätter i två år till, säger Erik Pelling.

undefined
Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Seniorkortet – busskort för 70-plussare till kraftigt reducerat pris – infördes på prov 2021. Trots att pandemin begränsade möjligheten att resa syntes stort intresse från de äldre invånarna, enligt styret. 2 500 seniorkort såldes de första två åren. I en enkät som 1 338 av dessa besvarat, uppger 77 procent att de använt kortet flera gånger i veckan. 62 procent har använt det till att träffa vänner och familj.

– Äldre är en grupp som är ofrivilligt ensamma. Vi har nått dem som inte rest annars, men som nu kan ta sig till aktiviteter, säger Linda Eskilsson.

Var femte som använt seniorkortet har också lämnat bilen hemma.

– Så det är även en viktig del i hållbarhetsarbetet, säger Eskilsson.

undefined
Linda Eskilsson (MP).

Utöver att förlänga projektet, utökar också styret kortets giltighet. Från att tidigare gällt enbart under lågtrafiktimmar och helger, kommer det nu att gälla dygnets alla timmar. Därför höjs också priset från 150 till 200 kronor i månaden.

Kortet gäller bara folkbokförda i Uppsala kommun, även om de kan använda kortet för resor över hela länet. Att erbjuda billigare busskort kostar Uppsala kommun 11,8 miljoner från den egna budgeten – samtidigt som kollektivtrafiksfrågor egentligen ligger hos regionen.

undefined
Tobias Smedberg (V).

– Regionen har inte värderat den här målgruppen. Många pensionärer har sagt att de inte har råd att ta bussen och vi hoppas att regionen ska ta det ansvaret. I väntan på det gör vi det själva, för att vara en äldrevänlig kommun, säger Tobias Smedberg.

Cecilia Linder (M) är ordförande i region Uppsalas trafik- och samhällsutvecklingsnämnd. Taxan har fastställts för hela länet och kommer inte att ändras, säger hon. Regionens pris på ett månadskort för pensionärer ligger i dag på 640 kronor.

– Vi har redan pensionärsrabatt på månads- och årskort. Det som är på gång är att också införa rabatt på enkelzonsbiljetter, det finns inte i dag, säger Cecilia Linder och tillägger:

– Om vi ska sänka priset mer än så, blir det pengar vi måste ta från vården. Kollektivtrafiken är redan mer än 50 procent skattefinansierad, så ser den ekonomiska verkligheten ut.

undefined
Region Uppsalas Cecilia Linder (M) säger att det inte är aktuellt för dem att göra en liknande satsning – inte minst eftersom regionen har ansvar för hela länet. "Sedan har ju Uppsala kommun valt att göra en satsning mot en viss grupp, då får de köpa biljetter av oss och sälja vidare dem", säger hon.

Hon vill inte uttala sig specifikt om kommunstyrets satsning i Uppsala.

– Om en enskild kommun vill göra en satsning mot en särskild grupp kan inte vi hindra det, men då får de göra det med sina egna pengar, säger Cecilia Linder.

undefined
Syftet med projektet är att motverka ofrivillig ensamhet, få fler att lämna bilen hemma och att mildra den tuffa ekonomiska situationen för äldre.

Enligt Erik Pelling är 11,8 miljoner en hanterbar kostnad för kommunen.

– Det är rimligt att göra insatser för att minska ofrivillig ensamhet. Men vi kommer att ha fortsatt dialog med regionen om hur kollektivtrafiken ska utvecklas.

Går det inte att ordna billigare busskort för alla?

– För andra pensionärsgrupper kanske, om efterfrågan finns. Annars tycker jag att det här är en satsning just för äldre kopplat till ensamhet, i övrigt är det regionens fråga. Så att ta fram kommunkort och ta över regionens ansvar för andra målgrupper är inget jag ser som aktuellt, säger Linda Eskilsson.

undefined
Frågan ska formellt röstas om i kommunstyrelsen i mars, men eftersom S, V och MP har majoritet där, kan de redan nu lova att reformen blir verklighet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!