Anders Wiik och hans manskap har börjat såga av bultar i Vindbrons träbeläggning så att den ska gå lätt att ta bort. Under nästa vecka kommer hela den gamla rullbron i järn att dras i land och skäras upp i bitar. Sedan ska fyra av betongfundamenten i vattnet sågas bort.
– De ska kapas jämns med botten så det kommer vi att göra med dykare, säger Anders Wiik.
Det största jobbet blir att ta bort alla pålar som finns kring bron och som fungerar som fundament för den träkonstruktion som markerar själva farleden. Totalt rör det sig om ett 100-tal pålar. Också de ska kapas vid botten av en dykare.
– Vi har till den tionde mars på oss med jobbet, men jag räknar med att vi kommer att vara klara i god tid annan dess, säger Anders Wiik.
Den nya bron ska vara klar den sista augusti och arbetet med den börjar så snart upphandlingen av bygget är klar.
– Vi kommer att ersätta den gamla rullbron med en ny. Men den kommer att bli modernare, enklare och billigare än den gamla. En del av de gamla brofundamenten kan vi behålla. Men resten byts ut, säger Per-Erik Johansson, enhetschef för produktion, styrning och stöd vid Uppsala kommun.
Som namnet antyder fungerar en rullbro genom att den kan rullas bakåt på hjul i stället för att fällas upp vid broöppning. 15 miljoner kronor har Uppsala kommun avsatt för att bygga den nya bron.
– Den är efterlängtad. Många som använder rekreationsområdet i Årike Fyris vill kunna promenera på båda sidorna om Fyrisån, säger Per-Erik Johansson.
Bron byggs för cyklister och fotgängare.