Det handlar om en ändring i trafikföreskrifterna som nu gör det möjligt att sätta upp påbudskyltar vid korsningen Kungsgatan/Vaksalagatan. Bilister som kommer söderifrån kommer att behöva svänga höger vid Vaksalagatan och de som kommer norrifrån kommer få svänga vänster, österut mot Gränby.
Som UNT rapporterat är syftet att minska luftföroreningarna på Kungsgatan, som varit ett problem i flera års tid.
Kommunalrådet Rickard Malmström (MP) har drivit frågan länge. Han säger att framkomligheten för de som använder Kungsgatan som en genomfart kommer att minska, samtidigt som tillgängligheten för den som har ett resmål i centrum kommer vara fortsatt god.
– Det kommer bidra till minskade luftföreningar. 37 procent av de som kör på Kungsgatan använder gatan som en trafikled. Räcker inte det här får vi titta på vidare åtgärder. Vi kan inte fortsätta låta folk dö i förtid, har Malmström sagt till UNT tidigare.
Kommer inte bilister i stället använda närliggande gator som genomfartsled?
– Vi har redan vidtagit hastighetssänkande och trafiksäkerhetshöjande åtgärder på Väderkvarnsgatan för att föroreningarna inte ska flyttas dit, säger Malmström.
På Dragarbrunnsgatan har inga åtgärder vidtagits på grund av pågående grävarbeten. Men när gatan väl är färdigställd ska den uppgraderas med ökad trivsel för besökare. Då kommer det vara knepigt att åka där, men framkomligt för nyttotrafik, säger Malmström utan att gå in närmare på eventuella begränsningar.
Utöver det kommer skyltar sättas upp runtom i staden för att guida genomfartstrafiken bort från stadskärnan.
Moderaterna röstade nej till beslutet då de anser att begränsningen har en alltför negativ påverkan på framkomligheten i stadskärnan och att det inte finns något helhetsperspektiv. Dessutom anser de att det är ett slag i luften rent miljömässigt – inte minst för att busstrafiken undantas.
– Man flyttar bara trafiken från Kungsgatan till andra gator. Kungsgatan kommer alltid att vara en genomfartsgata – Europavägen gick ju där tidigare. Det finns inte infrastruktur för att göra om Kungsgatan till en affärsgata eller gågata. Dessutom är det dieselbussar och inte privatbilister som släpper ut mest, säger Mats Gyllander, gruppledare i Gatu- och samhällsmiljönämnden för (M).
Beslutet träder i kraft vid årsskiftet.