Nu avgår Relationståget
Relationsbåten har fått en uppföljare. På lördag tar 530 av Uppsalas näringslivstoppar plats på Relationståget till Åre. En av deltagarna, Sofia Östling på heminredningsföretaget Himla, ser fram emot att knyta nya affärskontakter och tackar inte nej till afterski.
Foto: Hans E Ericson
För Sofia Östling, ansvarig för alla Himlas outletaffärer i Sverige, är det första gången hon följer med på ett av Relations större evenemang.
- Det ska bli fantastiskt kul. Jag har hört att föreläsarna brukar vara bra på båten, så jag ser bland annat fram emot att höra Yngve Bergqvist berätta om sitt ishotell, säger hon.
Priset för att följa med på resan är 6500 kronor, men "man får ut mer än vad det kostar", menar Sofia Östling, som åker på resan tillsammans med Himlas huvudägare Annika Högström. Tidigare i januari anordnades ett förmingel för Relationstågets deltagare i Saluhallen i Uppsala, och redan där stötte hon på flera nya kontakter.
- Även om Himla finns i hela Sverige är det viktigt för oss att synas och knyta kontakter med andra företagare här i stan. Jag tror kanske inte att vi kommer att göra några affärer i liften direkt, men min förhoppning är att träffa folk som jag kan stämma möte med i Uppsala vid ett senare tillfälle, säger hon.
Sofia Östling är framför allt intresserad av att träffa inredare, pr-konsulter och potentiella återförsäljare. Men hon ser också en möjlighet att knyta kontakter med ledare för större företag där hon kan marknadsföra sin butik för de anställda.
- Men jag ska lyssna också. Låta mig inspireras av hur andra företagare i Uppsala tänker om saker och ting, hur de löser sina problem och hur de når framgång. När man som företagare träffar andra företagare kan det annars bli mycket "vi gör det här" och "vi ska satsa på det här".
Hinner du med någon skidåkning då?
- Självklart, man kan ju inte vara i Åre i fyra dagar utan att åka skidor. Det ska bli fantastiskt kul. Vi förenar arbete med nöje, helt enkelt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!