Nu är det strålande tider för handlarna
Påsk är den tredje mest lönsamma helgen för dagligvaruhandlarna. Handeln under skärtorsdagen väntas motsvara 30 procent av den totala påskhandeln.
Fredrik Brunnberg, butikschef på Luthagens livs, är nöjd med kommersen.
Foto:
-Nej, jag har slutat med sånt där konstgjort godis. Jag köper nötter istället, säger Görel Oscarsson och gräver djupare ner med plastskopan i nötburken samtidigt som hon blickar bort mot de sinande godislådorna.
Hon är en av få av Luthagens Livs kunder som inte har en fullproppad godispåse i korgen eller kundvagnen den här skärtorsdagen. Att godisförsäljningen väntas minska i år, som UNT skrivit om tidigare i veckan, syns ingenting.
- Nej, är det något som riskerar att ta slut så är det väl godiset. Även om vi köpt in en hel del, säger Luthagens Livs butikschef Fredrik Brunnberg som plötsligt får bråttom att fylla på med nya kundkorgar vid ingången.
Vid frukt- och grönsaksavdelningen är det betydligt mindre uppståndelse. Ulrika Eek synar hyllan med exotiska frukter och plockar ner ananas och sharonfrukter i korgen hon bär på armen.
-Jag ska fira påsk med familjen i Dalarna och det är mitt uppdrag att ta med frukt och godis, säger hon och skrattar generat åt de proppfulla godispåsarna som gömmer sig under ananasens gröna blad.
Borta vid kassorna växer mathögarna på andra sidan kassapparaten sig allt större. De klassiska påskvarorna som ägg, lax, lamm och sill travas till slut uppepå varandra för att ge plats åt de vanliga basvarorna som tränger på.
-Jag måste fylla på förrådet med vanliga varor som bröd och flingor eftersom mina barn och barnbarn kommer på besök under helgen, säger Görel Oscarsson som blir påmind av sin son att påskmusten är slut.
Av skärtorsdagskommersen, och Svensk Handel att döma, ser det minst sagt ut som påsken närmar sig midsommarhelgen och julens försäljningsnivåer. Men godismässigt ser den helt klart redan ut att ha passerat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!