NTF: Säkrare med färre övergångsställen

Om du vill komma oskadd över gatan ska du inte använda övergångsstället, det menar både NTF i Uppsala och kommunens gatukontor. Siffror visar att hälften av bilisterna inte respekterar zebralagen, nu ska övergångarna bort i Uppsala.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2007-07-13 00:01
En studie som NTF i Uppsala gjorde under 2006 visar att gångare lever osäkert när de passerar ett övergångsställe. NTF observerade hur ett hundratal bilister och gångare uppförde sig vid övergångsställen på Dag Hammarskjölds väg och Vaksalagatan i Uppsala. Resultaten var skrämmande.

- Hälften av bilisterna körde fortare än de skulle eller lämnade inte företräde åt gångare trots att det är deras skyldighet, säger Claes Litsner, chef på NTF i Uppsala.

Han menar att övergångsställen inte gör någon nytta och bidrar till en falsk trygghet. Bland fotgängarna var det 20 procent som inte ens hade ögonkontakt med förbipasserande fordon när de klev ut i gatan.
- Det finns en övertro att man inte blir överkörd och det är fel. Olyckor sker hela tiden, säger han.

Enligt honom är en lösning att ta bort övergångsställen, något som kommunen i Uppsala redan arbetar frekvent med. I höst ska man ta bort fem stycken.
- Sanningen i vitögat. Folk skiter i om det är ett övergångsställe eller inte när de korsar gatan och då kan man lika gärna ta bort dem. Därför har vi under en treårsperiod tagit bort minst 50 i Uppsala, säger Vidar Hult vid gatu- och trafikkontoret.

Han menar att alla rapporter som finns om att övergångsställen kan vara farliga stämmer. På de ställen där kommunen tagit bort dem flyter trafiken bra och där de fortfarande finns kvar hoppas han att trafikanterna blir mer observanta.
- Vi vill ge en signal att övergångsställen är något att ha respekt för. Därför tar vi bort dem på onödiga ställen och behåller dem där vi behöver styra trafiken.

Men NTF i Uppsala nöjer sig inte med att övergångar försvinner. Vid observationerna märkte man att några av bilisterna, som körde på gator med två filer, körde om i andra filen även om bilen före stannat för en gångare.
- Det är en dödsfälla och något som måste åtgärdas på en gång. Det är inte en fråga för den enskilde utan något som kommun ska ansvara för, säger Claes Litsner.
Enligt honom borde det finnas fler gator med avsmalningar eftersom trafiken då tvingas till långsammare hastigheter. Ett annat sätt att lösa problemen är att göra gatorna enfiliga. Men viktigast tycker Claes Litsner att hastighetsbegränsningen är.

Därför försåg han kommunalrådet Cecila Forss med resultaten.
- Vi bygger fler hinder i trafiken för att sakta ned bilar och på Ekebyvägen har vi gjort om gatan så bara en bil kan åka åt gången på vissa ställen, säger Cecila Forss.
Hon kan även förstå att allmänheten tyckt att trafikmiljön varit rörig på Östra Ågatan och berättar att hon själv känner sig obekväm att vistas i trafiken där. Därför arbetar kommunen med att göra trafiken och övergångarna mer synliga.

Men enligt Claes Litsner finns det en poäng med en rörig trafikmiljö utan skyltar och tycker själv att området kring Östra Ågatan är bra.
- Alla som vistas där har en osäkerhetskänsla inom sig och det medför att man är på sin vakt. Det är även en miljö som inte inbjuder till höga hastigheter. Att man alla trafikanter är bra för då måste man höja sin blick och se vad som händer.

Han menar att ju otryggare miljön är desto säkrare är man i trafiken eftersom alla rättar sig efter de omständigheter som råder.

Men Cecila Forss håller inte med.
- Även om det säkert stämmer så är det inte en bra lösning på lång sikt och inget som vi tänker på när vi planerar gator, säger hon
Hon menar även att det finns en risk att bygga in otrygghet i trafiken eftersom det kan medföra att människor väljer en annan väg och inte vågar sig ut på gatorna. I stället vill hon sänka hastigheterna, framför allt vid övergångar eftersom det är hastigheten som avgör hur allvarliga skadorna blir på den som blir påkörd.
Fakta

Mellan 2004 och 2006 dödades eller skadades 35 personer i Uppsala län i samband med att de passerat ett övergångsställe.

I Uppsala tätort finns 1300 övergångsställ.

Enligt lag, den såkallade zebralagen, är bilisten skyldig att lämna en fotgängare företräde vid övergångsställen. Annars kan den som kör bilen tvingas böta 1000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!