NTF kräver mitträcken

Med hjälp av mitträcken eller sänkta hastigheter hade sju av nio dödsfall kunnat undvikas på Upplands vägar, menar NTF i sin analys av första kvartalets olycksstatistik.

Uppsala2007-04-12 00:01
Uppsala län har i år varit hårt olycksdrabbat i trafiken med bland annat den allvarliga bussolyckan söder om Alunda i februari. Flest offer har krävts på 90- vägar utan mitträcke.
- Antingen måste vi få en avsevärt snabbare utbyggnad av mitträcken, eller så måste hastigheterna sänkas, säger Åsa Gustafsson, trafiksäkerhetskonsulent på NTF Uppsala län. Under första kvartalet har det skett fyra dödsolyckor i länet med totalt nio dödsoffer.

Enligt NTF:s analys har det funnits systembrister i två av olyckorna med totalt sju dödsoffer. Med systembrister menar NTF att olyckorna hade kunnat undvikas om bristerna i trafiksäkerheten åtgärdats. Vägmiljö, fordon, regelsystem och övervakning har analyserats.
- Mitträcken kostar både tid och pengar. Vi lägger just nu fyra miljarder på byggandet av nya E4an och Bärbyleden som kommer att förbättra säkerheten betydligt. Det finns även planer för breddning av till exempel väg 288 och 282, säger Knut Hawby på Vägverket i en kommentar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om