Nostalgisk veterancross-tävling

MOTOCROSS. Det var full fart på Arlandabanan i lördags. Närmare 100 veteran-motocrossförare fanns på startlinjen. Såväl förare som cyklar var av gammalt märke och ärrade efter många års tävlande.

Uppsala2014-02-18 17:04

Motorbanan på Arlanda hade kortas något till cirka 1500 meter och det räckte för att de 18 flaggvakterna skulle klara av sitt arbete och vid eventuellt skada stoppa förarna och göra dem uppmärksamma på att någon kört omkull.
- Förarna kör åtta eller nio varv och det tar ungefär femton minuter. Klassindelningen görs utifrån långslag och kortslag på stötdämparna och är ganska komplicerad, berättar tävlingsledaren Ola Lindén.

Han håller koll på att allt går rätt till tillsammans med brorsan Ove, som är biträdande tävlingsledare, samt Roland Gustavsson som ser till att banan inte blir för gropig
- Det är riktig motocross när man kör med gamla cyklar och vi försöker hålla ihop allt. säger Ola Lindén.
Det går knappast att se att det är veteraner som kör, så fort går det.
- Jag tycker att det är lite justare ute på banan i veterantävlingar. Det är inte lika mycket prestige. Förarna stänger inte varandra lika mycket utan kan låta någon köra förbi, säger Ola Lindén.

Motorcyklarna som används på Arlandabanan denna dag är riktiga skönheter. Flera har mer än femtio år på nacken.
- Jag kör på en gammal Monark men det har varit ett mellanår för mig med bara två tävlingar i veteranserien. Jag börjande tävla 1961 i SMK Motala och sedan har det runnit på. Det går inte att sluta, säger Jan Norman, som är stödmedlem i Arlanda MC, och fortsätter:
- Det är skoj att träffa gamla kompisar och att bara höra på ljudet av en motorhoj gör att jag får gåshud. Tidigare har jag hållit på med havskapssegling men det är motocross som gäller, sa han.
Det blev till slut en fjärdeplats för Jan Norman i sin klass.

- Min Triumph är från 1956 och den har jag haft i många år. Efter en dags tävlande är det en veckas skruvande, men det är det värt. Trots jag jag fått både benbrott och nyckelbensskada går det inte att sluta köra motocross, säger Karl-Erik Engström, som precis som Jan Norman är stödmedlem i Arlanda MC.
- Jag har blivit tillfrågad om jag inte vill vara med och köra i veteran-VM i Italien, men det är det inte värt. Går motocrosshojen sönder, och det är stor risk för det, då hinner man inte få ihop den igen. Har man åkt hela vägen från Sverige blir det tungt, säger Karl-Erik Engström. Det gick riktigt bra för Karl-Erik, som var tvåa i de två heat som körs och han hamnar också på en slutlig andraplats i sin klass.

En tjej, Ingrid Eriksson, är med och utmanar grabbarna. Hon kom på en sjätteplats i sin klass, där sju förare ställer upp.
- Inte en vurpa idag och ingen syrgas till några slutkörda förare. Då känns det som att tävlingen gått riktigt bra, säger Ola Lindén lite på skämt men också på allvar. För motocross är en sport för hårda och tuffa killar och tjejer. En tävling återstår på Arlandabanan i höst. Den 16 oktober är det klubbmästerskap för Arlanda MC, en tävling med mycket prestige, enligt Ola Lindén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om