Nordvästra staden

De stora öppna ytorna sydväst om flygflottiljen F 16 utgör ett strategiskt område för en framtida stor utbyggnad av Uppsala med 6 000 bostäder. Möjligheterna att genomföra ett sådant projekt bör undersökas redan nu, tycker planerarna.

Uppsala2001-09-01 00:01
Områdets utveckling beror också på om det byggs en ny järnväg till Enköping. Mark reserveras för spår i två föreslagna lägen, liksom plats för ett extra spår för Dalabanan.
Antalet invånare i Stenhagen-Berthåga kan bli mer än dubbelt så stort som i dag, om alla förslag till utbyggnader genomförs. Utöver de kompletteringar som planeras invid köpcentrumet och den obebyggda marken väster om Berthåga är Herrhagen också ett så kallat strategiskt utbyggnadsområde. Och i Herrhagen kan det bli en station för det ovan nämnda pendeltåget.
Närmare i tid ligger en utbyggnad av marken på båda sidor av Bärbyleden invid korsningen med Gysingevägen. Här kan också en ny energianläggning komma att byggas.
Området vid cementfabriken kan i framtida få nytt användningssätt.
Detsamma gäller koloniområdet vid Fyrisvall som föreslås bebyggas med innerstadsliknande hus, sex våningar höga.
Nya kolonilotter kan i så fall komma att upplåtas nära Stabby prästgård.
Ett minskat antal bensinstationer skulle kunna ge plats för nya bostäder vid Svartbäcksgatan. Stenhagen är en av de stadsdelar i Uppsala som har högst andel invånare med utländsk bakgrund. Situationen är den rakt motsatta i Tuna backar.

Klicka här för att titta på kartan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!