Nischad musik blev lyckad affärsidé

Gustav J. Nordlindh driver Uppsalaföretaget Royal Streaming, har många internationella kunder och blev nyligen vald till årets Komet på Företagargalan i Uppsala.

Gustav J. Nordlindh, vd på företaget Royal streaming.

Gustav J. Nordlindh, vd på företaget Royal streaming.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2013-06-10 11:06

När man som kund går in i butiker som Claes Ohlson, Monki, Acne och Weekday hörs musik som Gustav J. Nordlindh och hans kolleger på Royal Streaming har valt. Medan kunderna går runt och väljer bland jeans, klänningar och borrmaskiner spelas musik som är speciellt utplockad för att passa företaget och dess målgrupp.
– Jag brukar förklara det som att vi är en form av reklambyrå som bara jobbar med musik, säger Uppsalabon Gustav J. Nordlindh, vd och grundare av Royal Streaming.

För vissa butiker handlar det om låtar som alla känner igen, de vill att kunderna ska kunna nynna med om de vill. Andra butiker tycker att det är viktigt att musiken är unik och inte spelas på andra ställen.
– Genom att träffa kunderna under ett par workshops tar vi fram värdeord och kommer fram till vad de vill uttrycka. Sen handlar det om att hitta 500-700 låtar som passar dem perfekt. Det mynnar ofta ut i en eller flera radiokanaler som de äger och som vi streamar ut musik till.

På väggen bakom Gustav J. Nordlindh hänger tavlor med artister som Madonna och Jay-Z och mitt emot dem tittar en ung Rihanna ut över rummet.
– Många tror att jag är jättemusikalisk och kan spela 15 instrument, men så är det inte. Fast självklart har vi musikdesigners i företaget och de är grymma på musik.

Idén till företaget kom Gustav J. Nordlindh och två av hans barndomskompisar på när de spånade affärsförslag under en helg för några år sedan. De jobbade inom olika branscher och tyckte att det fanns ett behov av en tjänst där företag kunde köpa in musik som var skräddarsydd för dem i stället för att de anställda skulle spela samma skiva om och om igen. Sagt och gjort – Royal Streaming hade fötts.

Som för många företag kan det ta ett tag att få verksamheten att rulla på. När företaget fortfarande var i sin vagga hade Gustav J. Nordlindh kvar sitt dåvarande jobb i mobilbranschen, drev nattklubb på helgerna och jobbade med Royal Streaming all annan tid.
– Jag har alltid jobbat mycket i perioder. Men jag drivs av att det är så fruktansvärt kul. Fast i ärlighetens namn är det inte alltid en dans på rosor. Ibland tycker jag att saker och ting tar för lång tid.

Men nu känner Gustav J. Nordlindh att det börjat lyfta för företaget. Nyligen blev han vald till Årets komet på Företagargalan som arrangeras av organisationen Företagarna Uppsala, en utmärkelse som förvånade honom, men gör honom stolt och glad.
– Det är nu det börjar hända roliga grejer. Det är en kick att få se att det fungerar, att få snurr på affärerna och att få in fler kunder. Det ger en enorm tillfredställelse och jag kan nog inte leva utan den kicken, säger han och lutar sig engagerat framåt i stolen.

Han har stort hopp om framtiden för Royal Streaming och räknar med att företaget på sikt ska anställa fler medarbetare och kunna stolsera med ännu fler stora varumärken som sina kunder. Men Gustav J. Nordlindh är inte främmande för att även söka sig till andra branscher och starta nya bolag i framtiden.
– Har man viljan och drivet att göra bra saker så kan man det oavsett bransch. Jag gillar att bygga saker, oavsett om det handlar om bolag eller hus. Det är kul att se hur det går från idé till förverkligande.

PERSONLIGT

Gustav J. Nordlindh
Ålder: 30 år
Bor: Uppsala, flyttar snart till Berthåga
Gör på fritiden: Reser, åker skidor, umgås med sin sambo och bygger just nu hus
Lyssnar på: Allätare, på senaste tiden mycket r’n’b och hip hop
Framtidsvision: Att fortsätta med företagandet
Tre låtar som representerar honom som person: Journey – Don’t stop believin’, Jay-Z (och Mr Hudson) – Young forever, Chamillionaire – The ultimate vacation

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om