Nej till mobbning på Vänge skola
Tidigare i höst läste klass 6 A i Vänge skola om Björn Hultman och hur han mobbades under hela sin skoltid. Hans berättelse väckte starka reaktioner. Eleverna tyckte det var ofattbart.
Foto: Pelle Johansson
Maja Engqvist, som sitter i bänken bredvid, tror att en mobbare vill ha vänner. Innerst inne mår han eller hon dåligt och tar ut det på andra.
- Och då försöker personen dölja det genom att skaffa sig uppmärksamhet på ett negativt sätt, säger hon.
De går i 6 A på Vänge skola utanför Uppsala. Här arbetar alla elever med värdegrundsfrågor en lektion i veckan. Varje månad har läraren tagit fram en ny "månadens egenskap" som klassen diskuterar.
När vi kommer på besök är det ärlighet som står i fokus.
- Ärlighet är viljan att öppet tala sanning, förklarar läraren Eva Franke och låter eleverna ta ställning till ett antal påståenden.
De får resa sig upp om de håller med påståendet "Jag försöker att inte ljuga".
Alla reser sig upp, för det är självklart att tala sanning.
Lite knepigare blir det att ta ställning till påståendet "Det är fult att skvallra på någon".
En tjej som blir kvar i stolen, tycker inte att det är skvaller om man säger som det är.
- Man ska tala sanning så länge man inte skadar någon. Annars kan det leda till värre saker, säger hon.
Eva Franke testar ett annat påstående: "Man är ingen bra kompis om man säger hemligheter som sagts i förtroende".
Först reser sig alla upp för att hålla med. Men Eva Franke tillägger att ibland måste man ändå berätta en hemlighet fast man lovat att inte göra det.
- Kan det vara så att man måste bryta löftet under vissa omständigheter?, frågar hon.
- Det beror på, svarar en kille. Om min kompis skulle bli slagen hemma berättar jag det för mina föräldrar för då kan de prata med andra vuxna som hjälper min kompis.
Om några veckor kommer Björn Hultman till skolan för att prata mobbning. När Eva Franke berättar det för klassen hörs spontana glädjerop.
De har läst om honom. När UNT skrev om hur Björn Hultman mobbades i skolan, använde sig Eva Franke av reportaget i sin undervisning. Barnen skrev också brev till Björn Hultman. Några av breven kan du läsa här intill.
- Det var tacksamt att haka på en dagsaktuell händelse. Björn Hultmans berättelse gjorde ett starkt intryck. Värst av allt, tyckte eleverna, var att vuxna också kan bli mobbade, berättar Eva Franke.
Hon har utbildat sig till instruktör inom ART, Aggression Replacement Training. ART är en förebyggande metod som lär ut hur man tar kontroll över ett aggressivt beteende och som utgår från att alla beteenden är inlärda men går att förändra.
- Vi är några lärare som planerar in övningar som alla på skolan kan ta del av. Det är en del av vårt strukturerade arbetssätt som gör det enklare att jobba med värdegrundsfrågor, säger hon.
Och arbetet har gett effekt.
- Här i klassen är alla jättesnälla, vi har ingen mobbning, säger Tyra Fäldt som tror att de som mobbar försöker vara tuffa inför andra.
Klasskompisen Johan Jansson vet vad det handlar om. Han har själv blivit mobbad och tvingades byta skola.
- Det är mycket bättre nu. Det värsta med mobbning är att en skitsak kan växa sig större. De som mobbar gör det för att de känner sig nedtryckta. Då försöker de ta ut det på andra, säger han.
Julia Olsson tycker att det är bra med värdegrundslektionerna. För annars pratar hon inte så ofta om såna saker med sina kompisar.
Och Majid Benachenhou tycker att han går på en bra skola, för här finns kamratstödjare som ser vad som händer och många rastvakter.
FAKTA
Värdegrunden på Vänge skola:
Vi visar respekt och är trevliga mot varandra.
Ingen ska känna sig utanför.
Vi använder ett vårdat språk.
Vi är rädda om skolans och varandras saker.
Vi gör vårt bästa och arbetar i lugn och ro.
Värdegrunden på Vänge skola:
Vi visar respekt och är trevliga mot varandra.
Ingen ska känna sig utanför.
Vi använder ett vårdat språk.
Vi är rädda om skolans och varandras saker.
Vi gör vårt bästa och arbetar i lugn och ro.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!