Nej till bompeng på Arlanda
Marknadsdomstolen gick på bussbolagens linje och säger nej till Luftfartsverkets planer på angöringsavgifter för bussarna på Arlanda.På tisdagen kom domen. Den innebär en rejäl prestigeförlust för LFV, som plöjt ner mångmiljonbelopp i projektet bompeng.
Utanför terminalerna finns idag gula bommar uppsatta. För att bussarna ska komma igenom finns en transponder på varje fordon som registrerar ankomsten och känner av när det är lämpligast att åka fram till busshållplatsen.
Trots nederlaget i Marknadsdomstolen blir bommarna kvar.
En tanke med trafikövervakningssystemet är nämligen att skapa ett bättre trafikflöde och undvika det kaos som tidigare rådde med privatbilister och taxibilar som slogs om det begränsade utrymmet vid terminalerna.
"Bra investering"
Bomsystemet kostade 4,7 miljoner kronor att köpa in. Driftskostnaden uppgår till 3,2 miljoner kronor per år.
— Vi har gjort en bra investering, även om vi nu får bära kostnaderna själva och inte tjänar några pengar. Det har blivit ordning och reda utanför terminalerna, säger Niclas Härenstam, presschef på LFV Arlanda.
Men så lät det inte för några år sedan.
LFV:s främsta syfte var då att ta betalt av alla bussbolag som trafikerar Arlanda.
Mellan 20 och 100 kronor per gång skulle det kosta att angöra en terminal.
Intäkterna var tänkta att finansiera kostnader för infrastrukturen på flygplatsen som bussbolagen utnyttjar, enligt LFV cirka 21-28 miljoner kronor per år.
I flera års tid har bussbranschen och Luftfartsverket bråkat om den s k bompengen och turerna har varit många, se faktaruta intill.
Tvistefrågan i Marknadsdomstolen har handlat om huruvida LFV konstruerat sin prissättning på ett konkurrensneutralt sätt och om andra kommunikationsslag än bussar också är med och betalar för infrastrukturen på Arlanda.
"Alltför luddiga"
Marknadsdomstolen konstaterar att LFV varit alltför luddiga i sin motivering och att det råder stora oklarheter i hur verket beräknat sina kostnader för underhåll, vägbyggen, snöröjning och trafikövervakning.
LFV har inte heller kunnat redovisa hur mycket de andra trafikslagen betalar.
Därför kan det inte uteslutas att avgifterna är alltför höga.
Från LFV:s sida har man sett bompengen som en rättvisefråga och menat att andra transportslag, som privatbilar, taxi och tåg bär sina egna kostnader på Arlanda. Bilarna genom p-avgifter, taxi genom köavgifter och tåget via bygget av tågterminalerna.
— Domen var oväntad och är svårtolkad. Det står att vi borde kunna ta betalt för att täcka våra kostnader. Men det stupar på att vi redovisat summorna för dåligt. Antingen struntar vi i att gå vidare eller så tar vi nya tag och lämnar in ett bättre underlag. Det får tiden utvisa, säger Niclas Härenstam.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!