Nätbanker lockar allt fler
Det är tio år sedan banktjänster på nätet blev verklighet. Kunderna ökar stadigt i antal, trots att nätbankerna egentligen inte har utvecklats så mycket under 2000-talet.
Undersökningen visar också att 31 procent av de tillfrågade inte alls använder banken via internet.
Ändå är fördelarna med nätbanker flera. Man slipper köa, behöver inte passa tider och får skaplig överblick över sin ekonomi. När som helst går det att logga in och se på konton, fonder och lån.
Bankerna gör också sitt för att mer eller mindre tvinga över kunderna till sina nättjänster. Priserna på andra tjänster är höga och det billigaste alternativet för kunden är att göra det mesta själv, via nätet.
Däremot har de svenska storbankerna ännu inte kommit på tricket att locka kunderna genom att göra banksidorna och dess tjänster mer användarvänliga.
Det hävdar Camilla Carlell, ekonomie doktor och konsult på Xlent Strategy, som bland annat är expert på finansiella tjänster ur ett konsumentperspektiv. Hon ser stora utvecklingsmöjligheter för nätbankerna som hon säger inte har förändrats nämnvärt de senaste fem, sex åren.
- Bankerna tycks inte ha förmågan att tänka sig in i kundens situation. Kundnyttan är inte i fokus, säger hon.
Hon nämner Ålandsbanken på Åland, som numera också har kontor på fastlandet i Finland, som ett bra exempel på en nätbank som ser till kundernas bästa.
- De fångar upp sina kunder när de går in på hemsidan på ett sätt som ingen svensk bank gör. Webbsidan är mycket överskådlig, lättanvänd och flexibel, säger Camilla Carlell.
Där finns till exempel en rubrik som heter Min ekonomi där man bland annat kan se hur mycket pengar som gått in och ut, kombinerat med en rad urvalsmöjligheter. Dessutom har banken kopplat tjänster som till exempel sms till nätbanken. Om pengarna på kontot tar slut får kunden helt enkelt ett sms som påminnelse.
Om Camilla Carlell ska nämna en bra svensk nätbank blir det Skandiabanken, även om den ännu inte kan mäta sig med Ålandsbanken. SBAB, Avanza och Nordnet är andra bra nättjänster som dock är mer nischade än banksidorna, som ju ska nå en så bred användargrupp som möjligt.
Maria Åhlman, informationsansvarig för Föreningssparbankens internetbank, håller till viss del med om Camilla Carlells kritik.
- Vi vill självklart bli mer kundorienterade men samtidigt har vi så väldigt många olika kunder, med olika bakgrund och kunskap. Utmaningen är att tillfredställa alla våra kunder.
Tycker du att utvecklingsarbetet har stannat av de senaste åren?
- Ja och nej. På den tekniska sidan är vi en av de mest moderna eftersom vi just har bytt till en ny plattform. Men det märker inte genomsnittskunden så mycket, ännu. Men plattformen gör det enklare att utveckla tjänsterna i vår internetbank. I övrigt jobbar vi ständigt med att bredda basutbudet i internetbanken. Kunderna vill kunna göra alla sina bankärenden via internet.
Föreningssparbanken har 2 miljoner nätbankskunder av sina totalt 4,5 miljoner kunder. Ungefär 75 procent, eller 1,5 miljoner använder internetbanken åtminstone en gång i månaden.
Camilla Carlell säger att vi svenskar nått en mognad på internet som gör att de lösningar som erbjuds, som till exempel e-faktura, måste fungera direkt för att vi ska fortsätta använda dem. Vi har inte tålamod med krångel och fel, då slutar vi använda tjänsten.
Framtiden - hur ser den ut, tror du?
- Jag skulle önska mig mer sms-tjänster, fler transaktionslösningar som inte kräver papper och också möjlighet att betalningar som är återkommande kan ske mycket enklare, med till exempel en knapptryckning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!