Närproducerad mat ligger i tiden
Det ligger i tiden att handla närproducerat. Det kan Monika Stork intyga. Tillsammans med sin son driver hon företaget Syltkrukan där hon kombinerar matproduktion med kafé och stuguthyrning. Hon upplever att intresset för hennes produkter har ökat de senaste året och är positiv till regeringens nya satsning.
Monika Stork tvivlar inte på att det går att skapa nya arbetstillfällen på landsbygden. Men då måste reglerna för småföretagare bli enklare, menar hon.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Här inne satt en gång husmorsföreningen och vävde mattor. Nu mera finns här ett kafé som serverar svenska klassiker i form av våfflor med hjortronsylt och hembakt kaffebröd. Sylten tillverkar de själva i kokeriet som ligger i samma byggnad.
- Vi började med en biodling och gjorde honung. Men så ville vi göra något som vi kunde leva på året om. Det finns så mycket fantastiska bär i det här landet så vi började även med sylt och saft, säger Monika Stork på klingande norrländska som vittnar om hennes Norrbottniska bakgrund.
Efter några år startade hon även med kafé och senare stuguthyrning.
Hon är just i färd med att ladda upp lagret inför högsäsongen som drar i gång i augusti då en mängd skördemarknader arrangeras. Därefter fortsätter marknadssäsongen ända fram till jul.
- Vi är med på 200 marknadsdagar varje år. Det är då vi får in två tredjedelar av vår inkomst. Resten av året går till tillverkning, säger Monika Stork.
Det var när hon flyttade till Månkarbo för snart 20 år sedan som produktionen startade. Men när nya E 4 byggdes fick de svårt att locka dit besökare och försäljningen sjönk med 20 procent.
Under flera år kämpade hon tillsammans med andra företagare i Månkarbo för att få upp en skylt på den nya vägen som skulle leda tillbaka turisterna till Månkarbo. Nu finns den äntligen på plats.
- En skylt med en kaffekopp, en bensinpump, bed and breakfast och Månkarbo, säger hon och ler stolt.
Men hennes erfarenheter efter många samtal och brev till olika myndigheter har satt sina spår och därför är hon bara försiktigt positiv till regeringens nya vision.
- Om den här satsningen ska bli verklighet måste politikerna ta ett helhetsgrepp. Skyltning är bara ett exempel, säger Monika Stork.
Enligt henne finns det för lite information för turisterna. De få som hittar till Månkarbo är ofta på genomresa på väg till andra resmål.
- De ska till Nordkap. Och Dalarna. Jag vet inte vad de har gjort där, men de har lyckats med sin marknadsföring.
Men hon tror att visionen är möjlig att förverkliga.
- Sverige är ett fantastiskt rent och fint matland. Men vi måste bli bättre på att sälja vår natur och mat.
För att turismen ska kunna ta ordentligt fäste behövs mer än bara mat, tror Monika Stork.
- Man måste sy ihop hela paketet. Man kan baka ihop musik, natur, mat, fiske och vårt rika fågelliv. Vid Tämnaren, till exempel, finns 1000-tals tranor. Men inte en enda tysk vet om det, säger Monika Stork.
De 160 miljonerna som regeringen har avsatt till visionen om Matlandet Sverige ska bland annat gå till distribution och marknadsföring av småskaliga livsmedelstillverkare och till att utveckla företag inom mat och turism. Utifrån den beskrivningen passar Monika Storks företag in som hand i handske.
- Men det är ofta mycket stolta paroller. Verkligheten talar för något annat.
De senaste åren har Monika Storks företag ökat omsättningen med runt 10 procent om året. Men eftersom kostnaderna samtidigt ökar har hon ibland haft svårt att få ekonomin att gå ihop. Enligt Monika Stork ställer myndigheterna för höga krav på småföretagarna.
- Nu måste jag till exempel byta ut min kassaapparat till en ny och dyrare eftersom de måste vara måste vara certifierade nu för tiden. Gamla maskiner går tydligen att manipulera.
BAKGRUND
Regeringen har nyligen beslutat att satsa 160 miljoner kronor på att göra Sverige till Europas nya matland. Förhoppningarna är att mat och matproduktion ska locka fler turister och därmed skapa nya arbetstillfällen på landsbygden. UNT har besökt tre Uppländska matproducenter som kan dra nytta av regeringens nya satsning.
Regeringen har nyligen beslutat att satsa 160 miljoner kronor på att göra Sverige till Europas nya matland. Förhoppningarna är att mat och matproduktion ska locka fler turister och därmed skapa nya arbetstillfällen på landsbygden. UNT har besökt tre Uppländska matproducenter som kan dra nytta av regeringens nya satsning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!