Näringslivspolicy på gång i Knivsta
Bland de sämsta i landet när det gäller nystartade företag. Bara två företag har över 50 anställda. Nu vill Knivsta kommun förbättra näringslivsklimatet med hjälp av en ny policy.
Vad finns det då för utvecklingsområden?
Policyn tar upp kommunikationerna till och från Knivsta och inom kommunen; de bör förstärkas.
It har det satsats på och policyn framför vikten av en fortsatt utveckling för att skapa bra möjligheter för till exempel distansarbete.
Ett avsnitt handlar om hur kommunens organisation bör förhålla sig till näringslivet: Små företag ska ges chansen att få vara med och konkurrera vid upphandlingar. Här efterlyses bättre information.
Att det finns lämpliga lokaler, en bra dialog med näringslivet och resurser för marknadsföring är andra punkter som tas upp.
Huvudmålen med att intensifiera arbetet inom nämnda områden är inte oväntat att ge goda förutsättningar för Knivstaföretagen att attrahera nya företag och stimulera nyföretagande.
Dokumentet har arbetats fram i samarbete mellan Knivsta kommun och näringslivsrepresentanter.
Olle Lindkvist, ordförande i företagarföreningen, har haft huvudansvaret för arbetet med policyn, som väntas klubbas av kommunfullmäktige i december.
Om du skulle välja ut en sak som är särskilt viktig i policyn, vad blir det?
- Jag tror att det är servicegraden som kommunen kan erbjuda företag och attityden i bemötandet av näringslivet, säger Olle Lindkvist.
Hur ska det här bli ett levande dokument som gör skillnad?
- Det andra steget i processen är att konkretisera de mål som finns och upprätta en handlingsplan. I slutet av året hoppas jag att vi kan bocka av punkt för punkt i policyn, det är först när det sker som dokumentet gjort skillnad.
Vad har du fått betalt för att utföra tjänsten?
- Jag har arbetat 1,5 dagar i veckan under två månaders tid. Totalt har det hittills kostat kommunen 20 000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!