När tioåring blir tonåring

Musiken på maxvolym, smink, tajta kläder och djupa suckar över att du "inte fattar nånting". Trodde du det hörde tonåren till? Nej, attityden är din tioårings. Men låt dig inte luras, varnar barnpsykologen, din tioåring är inte tonåring riktigt än.

Foto: Scanpix

Uppsala2011-10-06 11:04

De är stora barn, men inte riktigt tonåringar. Ibland kallas de tweenies efter engelskans in between, mitt emellan, och med det menar man åldern mellan åtta och tolv när de börjar anamma en del av tonåringarnas beteende men fortfarande är barn. Det är en förvirrande tid för föräldrarna - barnen vill göra tonårssaker och det är svårt att veta vad de egentligen är redo för. Ofta handlar det om att säga nej.
- Alla kittlas av det som är lite förbjudet, och det gäller även barn. De vill växa upp snabbare och då måste föräldrarna hålla tillbaka, säger barnpsykologen Jenny Klefbom.

Men det är inte alltid det lättaste, man vill att ens barn ska vara en i gänget, och det gör att många föräldrar som Jenny Klefbom mött snarare pushar sina barn att vara tidiga med sånt som egentligen hör tonåren till.
- Oron för att de inte ska få kompisar kan få föräldrarna att låta dem ta till vuxenattribut som de är för små för. Här gäller det att vara stark och känna sitt eget barn.
Barn, i synnerhet flickor, utsätts för mycket grupptryck i den åldern och kan vilja göra saker som föräldrar är osäkra på om de är mogna för - sminka sig och vara ute på kvällen med kompisar exempelvis. Att prata är lösningen på problemet, säger Jenny Klefbom.
- Diskutera vad exempelvis smink signalerar, att röda läppar och mörka ögon ger sexuella signaler. Känner du att ditt barn inte är redo för den diskussionen, så är hon inte heller redo för sminket.

Uttrycket tweenies är inte psykologernas, och Jenny Klefbom poängterar att tweenieskulturen är sprungen ur marknaden, som vill sälja smink och mode till en allt yngre publik.
- Barn i den åldern utsätts för en press som forcerar fram tonårsbeteenden. Det finns enorma marknadskrafter som står bakom det här grupptrycket, och som förälder är det viktigt att vara medveten om det.
Men det betyder inte att man måste säga tvärt nej till allt vad tonårskultur heter, så länge man håller det på en lagom nivå. Och har man uppfostrat ett barn som har en tydlig moralisk kompass och god självkänsla behöver det inte vara ett problem.
- Har ni diskuterat etiska frågor hemma, har du låtit barnet få uttrycka sig själv och är du som förälder bra på att stå upp för dig själv och genom det föregå med gott exempel, så är chansen god att ditt barn vet vem hon är och inte kommer falla för tweeniesgrupptrycket.

FAKTA

Tre fallgropar för tweenies - och vad du gör åt dem
+ Tonårskläder. Helt plötsligt ska det vara baggy jeans, supertajta toppar och stringtrosor. Är barnen redo? Ett bra sätt att veta svaret på den frågan är att - inom vissa ramar - ge barnen möjlighet att välja sina kläder från späd ålder. Då har de fått befästa sin identitet och vet bättre själva vad de står för.
+ Nätet. Många sajter riktar sig till tonåringar men lockar till sig tweenies. Här gäller det som förälder att ha koll, finns barnet på facebook ska du också finnas där. Mycket av det tioåringen möter på nätet är inte tioåringens hjärna redo att ta till sig.
+ Smink. Tweenies-grupptrycket är värst för flickor, och smink och annat som sexualiserar dem för tidigt väcker nyfikenhet. Är ditt barn moget nog att ta diskussionen, att förstå att smink sänder ut sexuella signaler, är hon redo för själva sminket. Generellt gäller detta inte för en åttaåring, men kanske för elvaåringen. (TT Spektra)

Fakta: Tweenie
+ Kommer från det engelska uttrycket "She is just an inbetween. Too young for boys. Too old for toys". Kännetecknar åldern mellan åtta och tolv.
+ Ett uttryck skapat av marknaden. Psykologerna kallar samma åldersgrupp prepubertala.
+ 86 procent i åldersgruppen har egen mobiltelefon, två tredjedelar har egen dator och tv, hälften har en pojk- eller flickvän. 29 procent har varit ihop med flera tidigare.
+ Mer än var tredje flicka i mellanstadiet använder smink i skolan. 57 procent av flickorna i årskurs sex sminkar sig. I femman har 35 procent makeup och i fyran 17 procent.
+ Tweenies är en köpstark grupp, enligt en undersökning påverkar 60 procent av tweeniesarna föräldrarnas inköp. I Storbritannien räknar man med att den här gruppen är värd 30 miljarder pund. (TT Spektra)

Källor: The Telegraph, Lilla Aktuellt, Medierådet och United Minds.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!