När jobbet blir personligt

Sedan 2008 har Uppsala kommun etablerat sig starkt via sociala medier som Facebook och Twitter. Statistiken för interaktionen med medborgarna pekar spikrakt uppåt. Lena W Jansson är kommunens informationschef och sociala medier-strateg. Det är under hennes ledning Uppsala kommun intagit de sociala medierna.

Lena W Jansson kollar ofta flödena på Facebook och Twitter för att se vad Uppsalaborna pratar om och vilka ämnen som verkligen berör.

Lena W Jansson kollar ofta flödena på Facebook och Twitter för att se vad Uppsalaborna pratar om och vilka ämnen som verkligen berör.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2012-02-27 11:01

Lena W Jansson var i början väldigt tveksam till sociala medier som Facebook.
– Jag förstod inte varför jag hela tiden skulle berätta vad jag gör? säger hon.

När mikrobloggen Twitter blev mer etablerad tyckte hon det var nästintill vansinnigt.
– Att man skulle skriva om sitt liv på max 140 tecken lät inte riktigt klokt, säger hon.

Inför 2009 beslutade Uppsala kommun att de skulle försöka utveckla kommunikationen med medborgarna. Föreläsare bjöds in för att hålla ett seminarium kring sociala medier för hela kommunorganisationen. Under seminariet skrev en av föreläsarna ett inlägg på Twitter om hur långt efter Uppsala kommun låg i utvecklingen när det gällde sociala medier. Då tände det till i Lena W Jansson.
– Jag blev så uppretad. Så kunde vi inte ha det. Jag gick hem, skapade ett eget konto på Twitter och började testa mig fram, säger hon.

Samtidigt som Lena W Jansson började etablera sig själv på de sociala medierna började hela kommunväsendet följa efter. De började blogga, lägga ut filmer på YouTube och fanns samtidigt tillgängliga via de vanliga kontaktsätten. Steget togs i samband med att kommunen drog igång ett visionsarbete kallat Vision Uppsala 2030. Bland annat skulle en översiktsplan för staden tas fram. Under sex veckor brukar Uppsala kommun i snitt få in runt 200-300 synpunkter från medborgare. De sex första veckorna efter steget mot ett mer frekvent användande av sociala medier kom det in 1 700 stycken.
– Vi började kommunicera på ett helt annat sätt, förklarar Lena W Jansson, vars personliga intresse för sociala medier hade växt enormt.

Ett utvecklingsarbete och en balansgång med många frågeställningar väntade. Frågeställningar kring hur en kommun ska vara på sociala medier.
– Man vill ju skapa en personlig kontakt med medborgarna, men samtidigt är vi en verksamhet som har många regler att förhålla oss till. Exempelvis reglerna kring allmänna handlingar, säger Lena W Jansson.

Uppsala är den kommun som skriver flest inlägg på Twitter. Uppsala är också den kommun som har näst flest följare, efter Stockholms stad. Det som skrivs är ofta information om politiska beslut och annan viktig samhällsinformation. För de redaktörer som ansvarar för det som skrivs läggs ändå störst vikt vid att svara på medborgarnas frågor.
– Vanligast är frågor om snöröjning, när gruset försvinner från gatorna och barnomsorgen, säger Lena W Jansson.

Uppsala kommun har försökt etablera en personlig kontakt med läsarna. De signerar inläggen med förnamn och försöker undvika ett byråkratiskt språk.
– Man får hela tiden tänka på att vi finns på de sociala medierna för medborgarnas skull. Inte för att kommunen ska kunna pumpa ut information, säger Lena W Jansson.

Hennes privata konsumtion av sociala medier har dock svalnat.
– I början skötte jag alla konton helt själv, men nu har det blivit mindre på grund av tidsbrist, säger hon.

Hon kollar ändå av alla flöden varje dag för att se vad som händer. Även om hon själv inte twittrar eller skriver uppdateringar på Facebook lika ofta har hon byggt upp Uppsala kommuns plattformar inifrån. Hon tycker att användandet av sociala medier har blivit väldigt allmänt och är sugen på att få se vad nästa steg i utvecklingen blir.
– Jag tror att sociala medier kommer bli en mer naturlig del av vår vardagliga kommunikation, säger hon

PERSONLIGT

Lena W Jansson
Ålder:
44 år
Bor: Uppsala
Yrke: Sociala medier-strateg och informationschef på Uppsala kommun.
Smeknamn på twitter: DubbelW

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om