En februarimorgon upptäckte Per Azrang att hans parkerade bil på Gränbyvägen i Uppsala hade fått en lång repa längs ena sidan. En granne upptäckte samma skada på sin bil, och totalt visade det sig att omkring 20 bilar på gatan hade blivit repade med ett vasst föremål.
Via rörelseaktiverade kameror i Pers bil fångades en kvinna på film när hon drar ett knivliknande föremål längs bilarna. Filmerna lämnades in till polisen, men det var först när de visades i TV3:s Efterlyst som tipsen började strömma in. Trots detta har förundersökningen inte gett några konkreta resultat och den har nu lagts ned – cirka fem månader senare.
– Vi har inte kunnat fastställa vem kvinnan är, säger Björn Jonsson, förundersökningsledare på polisen i Uppsala.
Hur har man inte kunnat det, då kvinnans ansikte syns på videon?
– Flera tips har kommit in gällande flera olika kvinnor. Filmen håller i sig inte som bevis och baserat på den har vi inte kunnat bevisa vem det är som utför skadegörelsen, tyvärr.
Per Azrang har förståelse för polisens beslut att inte utreda händelsen vidare, men han är samtidigt besviken.
– Jag förstår att det inte ligger som första prio med tanke på allt annat som händer. Men jag tror att polisen hade kunnat lösa det om de hade haft tillräckligt med resurser.
Han berättar att han initialt fick höra från polisen att utredningen såg lovande ut.
– Men efter ett tag känns det som att det bara rann ut i sanden. Det finns två dygnet-runt-öppna gym med kameraövervakning i närheten, och på videon såg det ut som att kvinnan bar på en träningsbag. Jag tror att man hade kunnat göra mer från polisens håll redan från start.
Per Azrang har haft kontakt med övriga personer som drabbades av skadegörelsen. Enligt honom har det funnits en gemensam frustration över att man inte har kunnat identifiera kvinnan.
– Nu tror jag däremot att de flesta har förlikat sig med det. Den här kvinnan mådde uppenbarligen inte bra, annars gör man inte något sådant.
Värdet för att reparera bilarna uppskattades av polisen till totalt mellan 200 000 och 400 000 kronor. Även om försäkringen täcker större delen, rör det sig om höga kostnader för självrisk eller omlackering av de repade fordonen.
– För de flesta har det blivit runt 10 000 kronor i självrisk. Det är så onödigt, säger Per.