MySQL fortsätter växa
Databasföretaget MySQL i Uppsala fortsätter att växa och har nu ett 70-tal anställda, 400 i hela koncernen. Japan är den senaste marknaden man lagt under sig. Trots stora förluster är bolaget högt värderat och siktar mot en börsintroduktion.
Men förlusten skrevs till 122 miljoner kronor och MySQL AB har nu förlorat nästan 200 miljoner på fyra år. Tillgångar finns dock, enligt fjolårets bokslut fanns 175 miljoner kronor i kassan vid årsskiftet.
Bolaget har en tid sagt att man siktar på introduktion på amerikanska Nasdaqbörsen. I våras rapporterade Dagens Industri att börsen var nära och att värdet på MySQL skrevs till sju miljarder kronor.
Grunden till den höga värderingen är den stora spridningen av företagets produkter, 50 000 nedladdningar per dag av programvaran, totalt över 100 miljoner sedan starten.
MySQL arbetar med öppen källkod, men inte riktigt på samma sätt som exempelvis operativsystemet Linux.
- Våra användarna laddar ned programvaran, testar den och rapporterar till oss. Men all utveckling gör vi själva med egen personal, säger Magnus Stenberg, försäljningschef för MySQL i Norden.
finns Google, Yahoo, Nokia och svenska Bland kundernarikspolisstyrelsen. Alla företag har någon form av databashanterare med en leverantör som i sin tur kan ha kontrakt med MySQL. Storsäljaren MySQL Enterprise finns till exempel i fyra utgåvor, från basversionen till den dyraste med dygnet runt-support.
I princip alla anställda på MySQL jobbar hemifrån eller från eget kontor. På huvudkontoret i Uppsala arbetar endast tio personer. I Kalifornien finns det operativa huvudkontoret med vd Mårten Mickos.
MySQL, som grundades i mitten av 1990-talet av Uppsalastudenterna David Axmark, Allan Larsson and Michael "Monty" Widenius, är nu en världsomspännande koncern. Det senaste tillskottet är från i somras, kontoret och dotterbolaget i Japan.
- Det är ju en enorm marknad. Tillväxten går fortare och fortare, det är stor skillnad i acceptans för vår affärsidé jämfört med när jag började i bolaget för fyra år sedan, säger Magnus Stenberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!