Mycket att lära från Obamas nätstrategi
President Barack Obama och han stab hyllades för sin skicklighet i att utnyttja sociala medier i den amerikanska valrörelsen 2008. Men inför valrörelsen 2010 har svenska politiker ändå inte lärt sig något.
Illustration: Maria Westholm
Foto:
Det är juni 2007 och den hittills okända amerikanska fotomodellen Amber Lee Ettinger sänder spjuveraktiga blickar mot en stort leende Barack Obama som tronar upp på valaffischen bakom. I musikvideon till låten "Obamagirl" ägnar en bikiniklädd Ettinger tre minuter och nitton sekunder åt att hylla sin favoritkandidat.
När Barack Obama drygt ett år senare tog plats i Vita huset hade videon haft över sexton miljoner visningar på Youtube. Uppmärksamheten Ettinger fick av filmklippet på Youtube gjorde henne till en flitig gäst hos både CNN och Letterman under hela valspurten.
Det här är ett exempel på hur ett politiskt budskap kan spridas och få uppmärksamhet genom en social kanal. Men det är inte det enda. Under valkampanjen var Barack Obama en ihärdig twittrare, hans flöde följdes av miljoner amerikanska väljare. Vem som helst kunde också gå in och ställa kritiska frågor och diskutera politik på Barack Obamas hemsida. Alla som ville kunde vara med på en sms-lista och, lite tidigare än alla andra, få reda på resultatet av viktiga förhandlingar och möten.
- Sociala medier är ett utmärkt sätt att engagera en stor grupp människor. Som verktyg hjälper de partierna att få ut ett budskap snabbt, oavsett vad klockan är på dygnet, eller var väljarna befinner sig någonstans fysiskt. Dessutom är det billigt, säger Johanna Elgenius, pr-konsult på Springtime.
Däremot tror hon inte att det var de sociala medierna som avgjorde det amerikanska presidentvalet.
- Barack Obama var oerhört skicklig på att utnyttja de sociala medierna som ett verktyg. Men det var politiken som avgjorde valet, inget annat, säger hon.
Med tio månader kvar till det svenska valet kan man alltså tänka sig att våra politiker borde ha sneglat en del på demokraternas framgångsredskap. Och de har de absolut gjort, menar Johanna Elgenius, även om Sverige har en annan politisk kultur än USA. Valkampanjen 2010 kommer inte att vara lik den som genomfördes inför valet 2006. En betydande del av partiernas budskap kommer att spridas och diskuteras på nätet.
Det senaste året har de flesta toppolitiker med självbevarelsedrift skaffat sig en blogg eller ett Facebookkonto. Mona Sahlin är exempelvis en ihärdig twittrare, Carl Bildts blogg är en av de mest lästa politiska bloggarna i Sverige och Göran Hägglund är en aktiv Facebook-användare.
Men tyvärr, menar pr-konsulten Niklas Nordström, hanterar de svenska politikerna verktygen på fel sätt. Framgångsreceptet när det gäller sociala medier handlar om att släppa kontrollen.
- Visst, presidentens stab blev säkert lite bleka när de fick syn på Amber Lee Ettingers musikvideo om Barack Obama. Men hade de agerat och exempelvis stämt henne, hade hela poängen med sociala medier varit förstörd. Allt handlar om att släppa debatterna, dialogerna och tolkningarna fria. Så fungerar det ännu inte i Sverige, säger han.
Niklas Nordström menar att de svenska politikerna och partierna måste lägga ner sin envägskommunikation.
- De svenska partierna är oerhört hierarkiskt uppbyggda. Om de vill fortsätta att vara relevanta även i framtiden måste de börja bjuda in väljarna till dialog.
Det hjälper alltså inte att uppdatera sin status på Facebook eller berätta om ett nytt vallöfte på Twitter. Man måste låta väljarna komma till tals på allvar och till och med låta dem vara med och besluta i vissa, viktiga, frågor.
- Tänk dig att den borgerliga alliansen lät sina sympatisörer avgöra vem som ska bli kommissionär i Bryssel. Man låter varje parti utse var sin kandidat och sedan får medlemmarna i nätverket Alliansens vänner rösta om vem det ska bli, säger Johanna Elgenius.
Efter valet 2006 anställde Moderaterna fyra personer för att arbeta med partiets medverkan i sociala medier. I dag har de en egen Youtubekanal och konton på de flesta nätverkssajter.
- Vi jobbar väldigt mycket med sociala medier. De kommer inte att spela en avgörande, men en betydande roll i nästa års valkampanj, säger Pär Henriksson, Moderaternas kommunikationschef.
På partiets hemsida kan man bland annat skapa eget kampanjmaterial, kolla på filmklipp och få tips om hur man bloggar. Pär Henriksson tycker inte alls att partiet hanterar sociala medier alltför kontrollerat.
- Det där påståendet är helt fel. På vår sajt kan man exempelvis läsa av olika RSS-flöden där bloggare skriver om vår politik och vi censurerar absolut inte kritiska inlägg, säger han.
Också Johan Ulvenlöv, ansvarig för Socialdemokraternas bloggnätverk Netroots, motsäger sig pr-konsulternas analys.
- Det är ett stort missförstånd. Vi som folkrörelseparti bygger på just diskussion och engagemang, vi har aldrig haft en "central" kontroll av vad som skrivs av oss på nätet. Och även om vi skulle vilja ha det det så har jag extremt svårt att se hur detta skulle gå till rent praktiskt.
På Netroots får alla som vill ansöka om att blogga om politik, man behöver inte vara medlem i partiet. Däremot måste man vilja förändra Sverige och byta regering.
- Jag tror inte att en moderat skulle vilja vara med i vårt nätverk ändå, menar Johan Ulvenlöv.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!