Multisjuke Lars-Erik Pettersson, 82 år, måste besöka sin vårdcentral minst en gång i månaden. Att det finns en parkering för rörelsehindrade precis utanför vårdcentralen är därför något som underlättar hans besök, då han slipper ta fram rullatorn för att gå några extra hundra meter.
– Jag har ett hjärta som går på halvfart och delar av min hjärtmuskel är död. Så hjärtat orkar inte pumpa ut blod i benen och jag har haft flera hjärtinfarkter, säger han till UNT.
Han har stått på parkeringen vid flera av sina vårdbesök, men förra veckan drog det ut på tiden. Det leder till att han nu måste betala 150 kronor för 35 minuters parkering. Utöver avgiften på 100 kronor tillkommer nämligen en fakturaavgift på 50 kronor, då Lars-Erik Pettersson inte vet hur man gör för att betala digitalt.
– Jag tycker att det är bedrövligt att de plockar oss handikappade på de här pengarna. Jag tycker att det är en fälla för oss att ha den där parkeringen, för ett besök på vårdcentralen kan man aldrig veta hur lång tid det tar, säger han.
Bara några hundra meter bort kan alla Gränbystadens besökare stå gratis i tre timmar. Framför vårdcentralen är det dock endast första halvtimmen som är gratis – om man ska gå på vad skylten vid parkeringsplatsen säger.
När UNT går in på vårdcentralen ger personalen på plats ett nytt besked: Alla vårdcentralens rörelsehindrade besökare som är i behov av parkering får nyttja platsen gratis i tre timmar. Men då måste man säga till i receptionen.
Två av de som jobbar i receptionen uppger samma sak: De har aldrig varit med om att någon person anmält att de behöver stå parkerade längre än 30 minuter.
När Lars-Erik Pettersson kontaktar parkeringsföretaget Parkman, då ovetandes om denna policy, får han som svar att debiteringen kommer att kvarstå.
Parkeringsföretaget Parkmans vd Per Edlund menar att det är vårdcentralen som måste registrera vilka personer som har rätt att stå där gratis utöver de 30 minuterna. Han menar även att det är vårdcentralens uppgift att förmedla vad som gäller.
– Vi tillhandahåller ett system för att de som går till vårdcentralen ska kunna parkera gratis längre än 30 minuter om de har ett längre besök. Då måste de som ska använda systemet förmedla detta, säger han.
Eva Widén som är verksamhetschef för Gränbystadens vårdcentral uppger i stället att det är företaget Atrium Ljungberg, ägare och förvaltare av Gränbystaden, som ansvarar för skyltningen.
Men kommer ni göra något annorlunda?
– Vi har en rutin på vårdcentralen där vi hjälper patienten att förlänga parkeringstiden om det behövs. Vi har förtydligat den informationen som finns vid receptionen och hoppas att det kommer underlätta för patienterna. Vi har en dialog med fastighetsägaren angående behovet att även se över informationen vid parkeringsplatsen, säger hon.
Enligt Marianne Perslow, kommunikationschef på Atrium Ljungberg, finns redan information på en skylt i anslutning till parkeringsplatsen.
– Den är däremot inte tillräckligt tydlig och vi kommer nu att åtgärda det, säger hon.
Hur ser ni på ert ansvar i det här fallet?
– Både vi och parkeringsbolaget Parkman önskar komma i kontakt med personen i fråga för att justera detta, självklart ska han varken betala parkeringsavgift eller fakturaavgift.