Enligt Niklas Björling, presskontakt på Mälardalstrafik, så kommer beslutet att säga upp MTR:s avtal för SL:s pendeltåg inte att påverka Mälartågstrafiken.
– Vi har fortsatt fullt fokus på att göra trafiken så bra som möjligt under det avtal vi har med MTR, säger han.
Hur länge har ni tålamod med att MTR inte levererar enligt avtalet?
– Vi har inga planer att bryta avtalet utan fortsätter tillsammans med MTR. Jag förstår att frågan kommer, men att SL och MTR avslutar avtalet i förtid är ny information för oss också.
Finns det någon förhoppning att MTR:s lokförare vill fortsätta jobba för MTR och gå över till Mälartåg i stället?
– Det är en fråga man får ställa till MTR. Det är också så att man behöver utbildning på de fordon man ska köra, så det är inte bara att byta.
På MTR vill man inte spekulera i om turbulensen inom pendeltågen kan få de tidigare MTR-anställda lokförarna att nu söka sig till Mälartåg.
– Alla lokförare är välkomna att arbeta hos oss. I samband med övergången i pendeltågstrafiken kommer vi att stödja de som nu ska över till en ny operatör inom pendeltågen, säger Erik Söderberg, presschef på MTR.
För de lokförare som eventuellt vill byta till Mälartåg så krävs en praktik på 280 timmar för att bli godkänd att köra den nya tågtypen som används av Mälartåg.
I pendeltågen blev det för dyrt för er att köra vidare med viten för inställda turer. Är avtalet för Mälartåg en bättre ekonomisk affär?
– Den senaste perioden har varit utmanande. Vårt nuvarande avtal för Mälartåg är skrivet till 2029 och vi har en bra dialog med uppdragsgivaren om vad vi gemensamt kan göra för att utöka trafiken. Vi har nya lokförare på väg in och ser ljust på framtiden där.
Hur ser prognosen ut för att utöka trafiken i Mälartågsnätverket?
– Från den 10 december kommer vi att utöka trafiken från 78 till 90 procent av den ursprungliga beställningen för Mälartåg, säger Erik Söderberg.
I praktiken innebär det att det då kommer att gå halvtimmestrafik en stor del av dagen på den tidigare Upptågssträckan mellan Uppsala och Gävle om MTR:s planer går i lås. Linjen till Gävle är då den Mälartågssträcka som kommer att få flest nya avgångar i den nya tidtabellen som börjar gälla i december. Tidigare besked om att utöka Mälartågstrafiken tidigare under hösten har dock dragits tillbaka.