Mp vill förstatliga Arlandabanan

Miljöpartiet vill förstatliga Arlandabanan för att utnyttja spåren bättre och på så sätt öka pendlingen mellan Uppsala och Stockholm. Partiet vill också bygga två nya spår mellan Märsta och Uppsala.

Mp tycker att det behövs två nya järnvägsspår mellan Uppsala och Märsta.

Mp tycker att det behövs två nya järnvägsspår mellan Uppsala och Märsta.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2008-02-04 13:00
Genom att använda spåren bättre och på sätt öka turtäthet och punktlighet hoppas miljöpartiet att två tredjedelar av pendlarna mellan Uppsala och Stockholm ska välja tåget. I dag åker hälften tåg och hälften bil.
För att nå dit måste avtalet med företaget A-train, som i dag kontrollerar Arlandabanan, förhandlas om och det har staten chans att göra år 2010.
- Gör man det inte då löper avtalet ända till år 2040 och det vore väldigt olyckligt, säger Johan Edstav (m) landstingsråd i Uppsala.

Miljöpartiet har inget emot att ett privat företag som A-train sköter driften av Arlandabanan. Men bestämmanderätten över hur spåren ska utnyttjas bör ligga hos statliga Banverket och inte hos A-train, menar miljöpartiet, som inte tycker att Arlandabanan utnyttjas effektivt i dag.
- Då skulle X20000-trafiken kunna styras om till Arlandabanan, vilket skulle ge mer plats till regionaltågen på de andra spåren och möjliggöra fler avgångar, säger Helena Leander (mp), riksdagsledamot från Uppsala.
Målet är att skapa 20-minuterstrafik mellan Uppsala och Stockholm under rusningstid och behålla halvtimmestrafiken resten av tiden. Men då måste även två nya spår byggas mellan Märsta och Uppsala så att hela sträckan mellan Stockholm och Uppsala blir fyrspårig.
- Men det tar tid att projektera och bygga så regeringen behöver fatta beslut fort, säger Johan Edstav.

Miljöpartiet vill också skapa ett gemensamt kort för Upplands Lokaltrafik och Storstockholms Lokaltrafik. Tanken är att pendlare som är mer känsliga för pris än tid ska kunna ta Upptåget från Uppsala till Upplands Väsby och där byta till SL:s pendeltåg mot Stockholm.
- Ett sådant kort skulle kosta lite över tusen kronor, säger Johan Edstav.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om