Motstånd till mer buller vid bana

NYHETER. Under våren och sommaren får Skobyborna leva med mc-ljud från Arlandastad Test Track under helgerna. Åtminstone om Arlandastad Holding, som äger banan, får som man vill.

Uppsala2014-02-18 16:59

I september förra året skrev Sigtunabygden om att Arlandastad Holding under en prövotid fått godkänt att utöka verksamheten vid motorbanan strax norr om Skoby, utanför Rosersberg. Under den tiden fick man använda banan under helger och kvällar, för att kartlägga ljudförhållandena då man kör på banan med olika bilar och motorcyklar. Prövotiden gick ut i slutet av december och nu har Arlandastad Holding lämnat in en anmälan om att utöka verksamheten på banan med mc-utbildningar under helger.

Sammanlagt omfattar anmälan 21 helgdagar mellan april och september 2011. I juni handlar det om fem helgdagar och under juli till augusti rör det sig om fyra helgdagar per månad. I Skoby är man långt ifrån glada över planerna.
– Det känns åt helvete. Det är då man vill sitta ute i trädgården och tända grillen utan att behöva lyssna på det där eviga ljudet från ett antal varvande motorcyklar, säger Henrik Van De Meulebrouck, en av de boende.

Enligt honom är planerna på den utökade verksamheten det man pratar om i Skoby för tillfället. Anmälan som Arlandastad Holding har skickat till kommunen har gått ut till de boende så att de ska få en chans att yttra sig innan kommunen fattar något beslut.
– Papprena är på väg in, frågan är bara hur mycket det hjälper. Vi känner oss ganska totalt överkörda, säger Henrik Van De Meulebrouck.

Bullernivån i Skoby är redan relativt hög på grund av buller från Arlanda och E4. Men det är något man vet om när man flyttar till Skoby, säger Henrik Van De Meulebrouck.
– Men att lägga på mer och mer är inte acceptabelt. Man ska jobba för att göra det bättre och inte försämra det kraftigt som i det här fallet.
Mätningarna som gjordes under prövotiden, som visar att det går att hålla sig till de riktlinjer som finns, ger Henrik Van De Meulebrouck inte mycket för.
– Oavsett vad de kom fram till så låter det för mycket för att man ska kunna bo i närheten, säger han.

Åsa Persson är den på kommunen som handlägger ärendet.
– Generellt brukar det fattas ett beslut som kallas föreläggande om försiktighetsmått i anmälningsärenden. Det kan innebära att verksamheten måste hålla sig till vissa tider och maximala bullernivåer, säger hon.
Det är omöjligt att säga vad man kommer att komma fram till gällande Arlandastad Test Track innan alla synpunkter är inne och ärendet blivit ordenligt hanterat, enligt henne. Som tidigast kan ett besked troligen lämnas i mars säger Åsa Persson.

Dieter Sand är vd för Arlandstad Holding. Han säger att bolaget har haft ett informationsmöte med de boende i Skoby och att man försöker ta hänsyn till deras synpunkter.
– Det finns regler och regelverk och vårt mål och syfte är att hålla oss inom dem. Vi avser också att göra det absolut bästa vi kan för de närboende inom ramen för reglerna, säger han.
Rent konkret betyder det att de enda motorcyklar och bilar som får köra på banan är sådana som håller sig inom gränsvärdena. Det finns också planer på att sätta upp ett system som kan avgöra om gränsvärdena överstigs – så att man kan stoppa körningen om det händer. Dieter Sand hoppas att det systemet kan vara infört det här året.

Ytterligare en bana, norr om den nuvarande och längre bort från Skoby, ska dessutom byggas.
– Den kommer inte påverka Skobyområdet på samma sätt och där kan vi lägga ljudmässigt kritiska aktiviteter, säger Dieter Sand.
– Vi försöker verkligen lyssna och göra vad vi kan. Jag har förståelse för att de boende kan uppleva ljuden som störande, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om