Mörkt år för flygbranschen

2009 blir ett mörkt år för flygbranschen. Bara på Arlanda flygplats räknar Luftfartsverket med ett tapp på cirka två miljoner passagerare jämfört med året dessförinnan. I framtiden väntar stora förändringar när flygplatsverksamheten bolagiseras, bland annat kan verksamheten i flygledartornen komma att konkurrensutsättas.

Uppsala2009-11-20 16:18
När Luftfartsverket (LFV) summerar perioden januari-oktober 2009 är det inte några ljusa tongångar precis. Lågkonjunkturen har drabbat flygbranschen skoningslöst. Sammanlagt handlar det om minskningar av trafiken med 12 procent.
- Många i vår bransch betecknar det här året som den värsta nedgången någonsin när det gäller flygtrafiken. Nedgången efter 11 september 2001 var visserligen större, 16 procent, men mer kortvarig. Nu har det pågått under en längre tid, säger LFV:s generaldirektör Lars Rekke.

Nedgången har varit kännbar både för flygbolagen och för Luftfartsverket. LFV:s resultatet för årets första nio månader blev 151 miljoner kronor jämfört med 516 miljoner samma period förra året.
Men Lars Rekke är övertygad om att resandet kommer att öka igen, även om det tar tid.
- Det är svårt att säga när återhämtningen kommer, men när konjunkturen vänder så kommer flyget också att vända uppåt, det är helt säkert. Då ökar exportföretagen sina aktiviteter igen och privatpersoner får bättre ekonomi och kan resa mer.

Visst kan en ökad miljömedvetenhet också ha påverkat flyget negativt.
- Det finns säkert en sådan faktor men hur stor den är svårt att veta, säger Mats Sigurdson chef vid LFV Flygmarknad.
Noterbart är att inrikesflyget minskat mer än utrikes och på de kortare sträckorna tror man inte heller på någon större ökning framöver även om konjunkturen vänder igen.
- Inrikesflyget har inte ökat på många år. Min åsikt är att vi ska satsa på de destinationer där det är nödvändigt att ta flyget i första hand. Vi ska inte konkurrera med tåget när det är ett bra alternativ, säger Lars Rekke.

Han berättar att myndigheten nu står inför stora förändringar. Regeringen har lagt ett förslag om att dela LFV. Flygtrafiktjänsten drivs vidare som tidigare medan flygplatsverksamheten bolagiseras. Så småningom kan de lokala flygtrafiktjänsterna, det vill säga verksamheten i flygledartornen, komma att konkurrensutsättas.
- Flygplatserna ska kunna välja att köpa den tjänst av vem de vill. Det har prövats i begränsad omfattning i England men ännu inte på nationell nivå någon annanstans i Europa vad jag vet, säger Lars Rekke.

Inriktningen är att det nya bolaget för flygplatsverksamheten ska börja sin verksamhet första april 2010.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!