Mörka hinder på Kvarntorget orsakar olyckor

Marie-Louise Forsgren cyklade in i ett svårupptäckt stenblock. Stenarna ligger på privat mark och kommunen kan inte ta bort dem. Men fastighetsägaren lovar bättring.

Så här låg stenblocken på Kvarntorget kvällen som Marie-Louise Forsgren skadade sig när hon cyklade in i ett.

Så här låg stenblocken på Kvarntorget kvällen som Marie-Louise Forsgren skadade sig när hon cyklade in i ett.

Foto: Marie-Louise Forsgren

Uppsala2022-12-03 18:00

Fredag 25 november vid 17-tiden hade Marie-Louise Forsgren varit inne på en restaurang vid Kvarntorget. När hon satte sig på cykeln för att åka därifrån blev det plötsligt tvärstopp och hon föll av cykeln. Det visade sig att hon kört in i ett stenblock som låg på vägen.

– Jag såg verkligen inte hindren i mörkret. Jag gjorde illa mig ganska rejält när jag tog emot mig med armarna, säger hon. 

undefined
Så här låg stenblocken på Kvarntorget kvällen som Marie-Louise Forsgren skadade sig när hon cyklade in i ett.

En kvinna som hjälpte henne berättade att hon också hade snubblat på stenarna tidigare. Marie-Louise hoppades att armen skulle bli bättre men på söndagen tog hon sig till sjukhus. Inget var brutet men hon fick en liten spricka i högerarmen. Nu är hon hemma från jobbet veckan ut.

– De är inte märkta alls, de bör vara markerade tydligare. Kanske sätta upp reflexer eller måla dem i någon färg som syns när det är mörkt. Varför de nu ligger där överhuvudtaget.

undefined
Marie-Louise Forsgren är hemma från jobbet och vilar armen veckan efter olyckan.
undefined
Hindren går att flytta på och är inte fästa i marken.

Christer Åkerlund är trafikingenjör på kommunen och berättar att det inte är kommunens stenar. 

– Vi har inget med stenarna att göra då de ligger på fastighetsägarens område, som de har ansvar för.

Så det finns ingenting ni kan göra för att ta bort eller markera stenarna?

– Nej, det är privat mark. Däremot har vi sett att de ibland står på ledstråket för synsvaga, det är lite olämpligt. Men det är kvartersmark så det är en uppmaning till fastighetsägaren att flytta dem från ledstråket men inom deras egen mark.

Han förstår att folk tycker att det är svårt att se stenarna när det är mörkt och att det vore bra med färg eller reflexmaterial.

undefined
Christer Åkerlund, trafikingenjör vid Uppsala kommun, säger att det inte är så mycket de kan göra åt stenarna då det är privat mark. Han ser generellt ett problem med att det ställs saker som elsparkcyklar och stenar på ledstråk i staden. "Det finns en grupp invånare som har det svårt att gå runt i staden och som är beroende av de här ledstråken."

Fastighetsägaren är bostadsrättsföreningen Kvarntornen, vars ordförande är Mohamad Hassan som de flesta Uppsalabor känner igen som tidigare kommunalråd. Han bekräftar att det är deras stenar och att de har funnits där sedan 2016.

Föreningen har inte tidigare blivit kontaktade gällande att de är svåra att se och han förstår att det kan vara svårt för folk att veta vilka de ska kontakta.

– Det är jättebra att vi får reda på det här så vi kan göra något åt det.

undefined
Mohamad Hassan, tidigare kommunalråd för Liberalerna, är ordförande i bostadsrättsföreningen Kvarntornen som har lagt ut stenarna. De kommer nu att se till att de görs mer synliga.

Bör de inte vara markerade på något sätt?

– Det är en bra synpunkt. Det finns ju alltid belysning ikring men stenarna i sig är ju inte belysta. Vi får åtgärda det helt enkelt, kanske ställa de på varandra eller spraya på reflexfärg.

Enligt honom är anledningen att de har ställt ut stenarna trafikproblem i området.

– Det är lite trafikkaos runt huset. Det parkeras hej vilt. Det är en gata som behöver regleras, det är ohållbart.

De har bland annat haft problem med bilar som står framför huset vid leveranser och blockerar vägen för människor att komma fram.

– Stenarna blev enda sättet att freda ingången till huset.

Föreningen har kontaktat kommunen om problemet. Christer Åkerlund har tagit del av synpunkterna och svarat bostadsrättsföreningen.

– Det är väldigt svårt för oss som väghållare att göra något åt det. Utformningen bygger till stor del på detaljplanens intentioner som gjordes för området som beskriver att leveranser ska kunna ske i anslutning till bostadshuset. Så vi har inte riktigt verktygen för att tillgodose de önskemål som föreningen har fört fram.

– Men sedan om det är problem med den allmänna ordningen så är det ju bara Polismyndigheten som kan övervaka och lagföra de som inte följer de trafikregler som finns eller ägnar sig åt annan olaglig verksamhet. Och kommunens parkeringsövervakning är ju där och övervakar om människor parkerar otillåtet.

undefined
Marie-Louise Forsgren fick besöka sjukhuset efter att hon kört på ett hinder på Kvarntorget.
Det gäller för farthinder

Farthinder används för att sänka trafikens hastighet på ställen där hög hastighet kan leda till allvarliga olyckor. Hindret kan till exempel skapas av gupp som bilarna kör över, eller blomlådor, betongsuggor eller stora stenar som bilarna svänger runt.

Farthinder bör medföra så pass stor olägenhet att fordonsförare som kör i hög fart känner obehag.

På privat mark och väg är det väghållaren eller fastighetsägaren som beslutar om att själv anlägga farthinder.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!