Möllers plan för att vända krisen

Krisdrabbade underhållsbolaget SAS Technical Services tvingas till kraftfulla effektiviseringar för att överleva. Med en egen variant av lean produktion för flygindustrin ska nye vd:n Peter Möller får bolaget på fötter. Han har gjort det förr, hos både Saab och Atlas Copco.

Peter Möller

Peter Möller

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2007-05-02 17:59
Peter Möller tillfrågades om chefsjobbet på SAS Technical Services, STS, för ett drygt år sedan och sade ja. Han längtade tillbaka till den ?tunga verksamheten? efter några år som divisionschef på Atlas Copco tooling. Att ta sig an STS kändes spännande.

Bolaget blöder ekonomiskt - minus 437 miljoner kronor förra året. Konkurrensen mot andra underhållsbolag är stenhård. STS effektivitet låg. Det är främst det tunga underhållet vid baserna i Oslo och Arlanda som drar ned resultatet. Peter Möllers botemedel heter Lean Aircraft Maintenance; ett sätt att rationalisera verksamheten genom stenhårt fokus på kundernas behov. Han har själv praktiserat lean produktion som vice vd och ansvarig för Saabs rationaliserar i de krisdrabbade fabrikerna i Trollhättan för 15 år sedan.

- Vi gjorde radikala kostnadsnedskärningar. Dubblade produktionen samtidigt som vi halverade personalstyrkan. Samma metoder går att använda inom flyget. Vi måste leverera säkra flygplan i tid och göra det kostnadseffektivt. Vi har varit dåliga på det, säger han.
Peter Möller ser flygtekniker och flygmekanier som kärnan i den processen. I dag jobbar de mindre än femtio procent av sin tid med själva flygplanet. Resten går åt till administrativa uppgifter, hämta material och verktyg för att kunna genomföra jobbet. Det vill Peter Möller ändra på.
- Genom att jobba smartare och skapa bättre flöden i produktionen så att tekniker och mekaniker kan fokusera helt på flygplanen ökar effektiviteten i hela organisationen. Alla måste arbeta för att underlätta deras arbete. Men vi har en lång rad problem att lösa för att nå dit och vi måste bli mer motiverade, säger han.

STS situation är inte unik. Många europeiska servicebolag är i samma läge. De senaste fem årens avregleringen av flyget har tvingat ut dem på en marknad med stenhård konkurrens, främst från Östeuropa och det är det tunga underhållet, det som inte kan skötas på några timmar, som är olönsamt. Cirka 180 personer jobbar med tungt underhåll på Arlanda, 450 totalt inom koncernen. Till skillnad mot det lätta underhållet kan det flyttas vart som helst och det finns ett tryck att lägga det i lågkostnadsländer.

UNT: Finns det med i planeringen för STS?
- Inte i dagsläget. Vårt fokus nu är att dramatiskt öka effektiviteten på tungt underhåll.Klarar vi inte det så kan det läggas ut på sikt. Förra året tvingades vi till besparingar på 250 miljoner kronor. Vi måste spara lika mycket i år. Men det går att få ned kostnaderna om vi gör rätt, säger Peter Möller.

UNT: Ni har två underhållsbaser, Arlanda och Oslo. Är det rationellt att ha båda kvar?
- Det vet jag inte. Vi tittar över det också. Men jag vill poängtera att STS är ett gemensamt företag med en nordisk organisation. Nationella hänsyns är oacceptabelt att ta. Både Arlanda och Oslo har stabila organisationer med en stark ledning.

UNT: Ni har också en liten bas för tungt underhåll i Tallinn i Estland. Vilken roll ska den ha i framtiden?
- Vi tittar över vår strategi för Tallinn. Vad det blir vet jag inte, säger Peter Möller.
Hur mycket verksamheten går att rationalisera med lean production återstår också att se.
- Saabs effektiviseringar var flera hundra procent. Nu börjar vi med 30 procent, sedan 30 igen och 30 igen - det är en ?never ending story?, säger Peter Möller.
Det innebär dock att färre måste utföra samma jobb som i dag eller mer. Trots det tror han inte att några ska behöva sägas upp.

Peter Möller räknar med att det tar runt tre år innan personalen ser en ?substantiell? förändring. Under det här året lovar han dock att det börjar hända saker.
- Vi har tagit bort två chefsnivåer i organisationen. Tidigare har cheferna varit för lite nere på golvet. Under det här året kommer de att vara mycket mer närvarande där.

Trots de hårda nyporna ser Peter Möller positivt på STS framtid på Arlanda.
- Även om vi förlorar pengar så tror jag på den här organisationen. Man ska vara medveten om att STS har varit starkt bidragande till SAS nuvarande vinst genom att pressa kostnaderna med mellan närmare två miljarder kronor de senaste åren. Vi har mycket kompetent personal. År 2009 ska vi vara i nivå med de bästa underhållsbolagen i världen. Det klarar vi, säger han.

PERSONFAKTA


Peter Möller
Född: I Göteborg
Ålder: 54 år
Bor: I Köpenhamn, pendlar till Stockholm och Oslo. Tillbringar 3-4 dagar i veckan på kontoret i Arlanda.
Familj: Gift med Nina.
Karriär: Läst teknisk fysik vid Chalmers i Göteborg, Ekonomi i Uppsala. Vice vd på Saab i Trollhättan, divisionschef Atlas Copco Tooling, chef för Cardo Industrial door, Vd på STS sedan december 2005.

FAKTA


Dotterbolag till SAS inom flygunderhåll med verksamhet i Köpenhamn, Oslo, Arlanda och Tallinn. SAS är största kund. Köper 90 procent av servicen.
Intäkter: 4,9 miljarder, (5,2)
Kostnader: 5,0 miljarder, (4,6)
Resultat: - 437 miljoner, (+ 244)
Anställda: 2509, (2678)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!