På Jay Fu’s i Saluhallen får man en Ipad i handen om man vill ta sig en titt i vinlistan. Omkring 120 viner och 50 avecer går att sortera efter pris, ursprung, druvsammansättning eller i alfabetisk ordning.
– Det är ett smidigt verktyg för att presentera olika alternativ för våra gäster och förhoppningsvis göra vinvalet lite enklare. Men det är ju inte som att vi lämnar gästerna med en ipad vind för våg, utan vi i personalen får ofta guida dem rätt, säger restaurangchefen Anders Björn.
Jay Fu’s var först i Uppsala att använda Ipads i matarbetet och har fått utveckla en egen applikation. Det har även Sushi of Sweden, i Boländerna, fått göra. Här kan man, likt klädshopping på internet, lägga olika maträtter i en varukorg på hemsidan.
– Beställningarna dyker upp på skärmar och då skickar vi en bekräftelse till kunden och berättar lång tid det kommer att ta innan beställningen är klar. Vi lanserar snart en applikation med samma funktion, så att du kan beställa via din smartphone också, säger Pontus Åselius, som är tekniskt ansvarig på Sushi of Sweden.
Men alla behöver inte utveckla egna system. Man kan vara modern ändå. På O’Learys kör man exempelvis sina bordsbokningar genom bland annat Facebook.
– Det är ett företag i Stockholm som har tagit fram det här systemet och det har jättestor potential. Tyvärr är det inte så många av våra gäster som har börjat använda det, men när de väl gör det kommer det att vara väldigt smidigt för både oss och gästerna.
Det säger Erik Pettersson som är marknadsansvarig på O’Learys i Uppsala.
Generellt verkar restaurangerna ligga steget före sina kunder, som inte riktigt har vant sig vid de nya metoderna att beställa mat och bord. Enligt Sara Hörman som är redaktör på magasinet Allt om Iphone & Ipad har apparna inte riktigt slagit igenom i krogbranschen ännu.
Om du jämför med exempelvis träning, där det finns jättemånga appar, så finns det inte så mycket som är specifikt riktade mot krogar. I så fall är det mer samlingsappar som listar exempelvis lunchrestauranger, eller funktionella lösningar för bokning och betalning. Krogarna har kommit längre med informationsspridning genom exempelvis Facebook, säger Sara Hörberg.
Och några som är aktiva med att få ut information på just Facebook är Saluhallens fiskbutik Feskarn.
– Vi försöker uppdatera nästan varje dag med olika bilder, erbjudanden, tävlingar och filmer, och märker att det ger ringar på vattnet och att vi når många nya kunder, säger Michael Prising som sköter Facebook-sidan.
En fiskbutik känns kanske inte som den mest typiska Facebook-användaren, men faktum är att information genom sociala medier passar särskilt bra här.
– Vi jobbar med snabba varor och har svårt att annonsera erbjudanden i tidningar, eftersom vi inte vet exakt vad vi har förrän någon dag innan, så då är det perfekt att kunna kommunicera med kunderna genom Facebook, säger Michael Prising.
Moderna tider på krogen
– Kan jag få titta på vinlistan?– Javisst, kolla i vår Ipad. Ny teknik har flyttat in på krogen och det är bara att vänja sig att använda appar, sms eller facebook för att äta en bit mat.
Pontus Åselius på Sushi of Sweden tar emot beställningar via varukorgarna som kunderna plockar ihop på nätet.
Foto: Staffan Claesson
Jay Fu’s
Saluhallen, S:t Eriks Torg 8
Vad: Restaurang, amerikansk/asiatisk cross over.
Modern teknik: Vinlista på Ipad. Gästerna får botanisera bland viner i krogens Ipads där du kan välja att kategorisera vinerna efter ursprung, pris, druvsammansättning och i alfabetisk ordning.
Sushi by Sweden
Rapsgatan 1G
Vad: Ny sushirestaurang i Boländerna.
Modern teknik: Virtuell varukorg. Man kan beställa mat via hemsidan där du lägger olika rätter i en varukorg och får direkt en bekräftelse på hur lång tid det tar innan din mat är klar. Snart finns funktionen även som applikation för din smartphone. Sushi of Sweden tar bara emot kortbetalningar.
Feskarn
Saluhallen, S.t Eriks Torg 8
Vad: Säljer fisk och skaldjur över disk. Har även catering. Driver baren Caviar
Modern teknik: Facebook-aktiva. Mycket aktiva på Facebook, med erbjudanden, tävlingar, jobbannonser med mera.
Oleary’s
Dragarbrunnsgatan 36.
Vad: Restaurang och sportbar.
Modern teknik: Har sin bordsbokning i ett program som går genom Facebook.
Birger Jarl
Nedre Slottsgatan 3
Vad: Nattklubb med bland annat fredagsklubben I Nationens Intresse.
Modern teknik: Smartphone-app. Lanserade en ny applikation förra veckan där du genom din smartphone kan kolla på vimmelbilder, beställa bord eller skriva upp dig på gästlistan.
O’connors
Stora Torget 1
Vad: Irländsk pub som ständigt uppdaterar ölsortimentet.
Modern teknik: Smartphone-app. Har en egen applikation med menyer, program och öl- och whiskeysortiment.
Stationen
Olof Palmes Plats 6
Vad: Kafé, bistro och bar i Uppsalas gamla stationshus.
Modern teknik: Vinlista på Ipad. Precis som Jay Fu’s, finns vinlistan på Stationen i en digitalversion som gästerna kan ta del av i Ipads.
Whiteclub
Vaksalagatan 10
Vad: Nattklubb
Modern teknik: Incheckning. Om man ”checkar in” på Whiteclubs Facebook-sida via sin smartphone så får man gratis inträde.