Modehandeln minskar - Charmoffensiv i Uppsala
Modehandeln i Sverige minskade kraftigt under februari, jämfört med samma månad förra året. De visar ny statistik från branschorganisationen Svensk Handel Stil. I Uppsala lägger handlarna in en charmoffensiv för att trotsa konjunkturläget.
Anna Philipsson, butikschef på Solo tycker att männen inte är lika påverkade av konjunkturläget som kvinnorna. "Männen kan köpa både jeans, skjortor och strumpor på samma gång, tjejerna köper oftast bara ett plagg".
Foto: Annika af Klercker
Sedan finanskrisen tog fart i höstas tycker Anna Philipsson att kunderna är mer försiktiga än vanligt, speciellt kvinnorna.
- Det är väldigt tydligt. Männen håller inte alls lika hårt i plånboken som kvinnorna, men jag vet inte vad det beror på, säger hon.
Enligt Svensk Handel Stil har klädförsäljningen minskat med drygt fem procent under februari, jämfört med samma månad året innan. Försäljningen av skor har minskat med drygt elva procent under samma period. På Sko August i Uppsala blir butikschefen Christer Carlsson inte särskilt förvånad över siffrorna.
- Nej, vi sålde mer än vi brukar i februari förra året. Nu är det naturligtvis svårt att matcha det med tanke på lågkonjunkturen, säger han.
Sko August beställde sitt utbud av skor till våren 2009 redan i augusti 2008, precis innan finanskrisen slog till och volymerna är därför inte anpassade till konjunkturläget.
- Det är bara att gilla läget och köra på, man kan inte lägga sig platt och ge upp bara för att det är finanskris. Vi tänker anstränga oss extra mycket och vara extra serviceinriktade för att sälja mer i stället, säger han.
När Christer Carlsson nu ska göra beställningar inför hösten är han dock mer försiktig.
- Jag tänker efter fler gånger nu. Den svenska kronan är svagare och inköpspriserna högre, säger han.
På Sisters and Brothers i Uppsala har butiken minskat sina fasta ordrar med mellan tio och femton procent inför våren för att slippa stora lager om efterfrågan sviker.
- Vi har i stället möjligheten att beställa fler varor efterhand när vi ser vad kunderna efterfrågar. Visst är det lite stiltje i försäljningen nu, men det är det alltid i februari, säger butikschefen Roger Abrahamsson.
Mikael Sandström, ordförande i Svensk Handel Stil, menar att februari är den minsta försäljningsmånaden under året, inklämd mellan julreans slut och vårens ankomst. I pengar blir tappet därför relativt litet. Att skobranschen drabbats av större försäljningsminskning än klädhandeln beror bland annat på att skohandeln är mer behovskänslig.
- Om det regnar köper du inte direkt några sandaler och kanske inte heller ett par nya vinterstövlar I det läget befinner sig skohandlarna just nu. Kunderna har inte haft något behov av vårskor än, trots att butikerna är fulla av dem, säger han.
Johanna Wiklund, butikschef på Jerns skobutik i Uppsala tror att skillnaden också beror på att skor inte är något kunderna impulsköper.
- De är här och tittar flera gånger och funderar länge över inköp. Det är vanligare nu än tidigare att de återanvänder skor de redan har i stället för att köpa nya. Klädhandeln har det lättare på det sättet, en topp på H&M för 149 kronor är lättare än att investera i ett par skor, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!