– Nu slipper man åka till Stockholm, säger Jeanette Siwerman.
Marc Kjellqvist och Jeanette Siwerman botaniserar bland märkeskläderna i en citybutik. De tycker att centrums kantring mot mer modehandel är bra för Uppsala.
– Det blir mer liv i stan, säger Marc Kjellqvist och får medhåll:
– Det är bra att ha en livlig stadskärna. Man märker att fler är ute, säger Jeanette Siwerman.
Paret åkte tidigare ofta till Stockholm för att handla. Något som sker mer sällan numera. I helgen ska de kolla vad Fashion weekend har att erbjuda.
Uppsala citysamverkan satsar för andra året på tre modedagar torsdag – lördag. Antalet aktiviteter på gågator och i butiker har tredubblats sedan i fjol. Rosita Eriksson på Uppsala citysamverkan förklarar det med att både kunder och butiksinnehavare gillar arrangemang kring shopping.
Varför är det just mode ni fokuserar på?
– Till exempel skulle ”mat och restaurang” också vara populärt. Men det har hänt så otroligt mycket kring mode i city på senare tid och det finns många fler varumärken nu, så det är otroligt roligt att göra aktiviteter om det, svarar Rosita Eriksson.
Spelar det någon roll att det inte går så bra för modehandeln i år?
– Det är hårda dagar för många, men det börjar vända nu. Då kan vi kanske bidra på vårt sätt genom att uppmärksamma mode ännu mer.
Kläd- och skohandeln har haft en tung sommar. Kläder minskade 3,9 procent i augusti jämfört med samma månad i fjol. Skor minskade med 5,2 procent, enligt Svensk handel stils stilindex. Under perioden januari–augusti minskade klädhandeln med 2,9 procent, medan skor visade en liten ökning på 0,3 procent.
Uppsalas modebutiker i city tycks inte heller ha något höjdarår. Snezana Oscarsson, centrumchef hos Diligentia som driver S:t Per-gallerian, med många modebutiker, kan redovisa en nedgång i antalet besökare med tre procent hittills i år. Omsättningen har gått ned ytterligare en procentenhet. Men hon är nöjd ändå.
– Vi står oss rätt bra, säger hon och påminner om att S:t Per dragits med störande moment som ombyggnaden av Dragarbrunnsgatan.
Konkurrensen om modekunderna i city ökade i år när modevaruhuset Rådhuset öppnade i mars. Men Snezana Oscarsson tycker att det är bra med nya etableringar som drar fler kunder till området.
– Utbudet blir bättre och bättre i city, med nya varumärken, resonerar hon.
Eva Troell, på Atrium Ljungberg som driver Rådhuset, anser att ett halvårs öppethållande är för kort tid för att uttala sig om ökande eller minskande handel.
– Men vi är nöjda med etableringen här, säger hon.