Modebloggen - en riktig guldgruva

Modeintresserade tonårstjejer är de nya stjärnorna på blogghimlen. De får pengar, status och gratisprylar om de skriver om en viss produkt och toppar just nu listan över de mest populära bloggarna.

Uppsala2008-05-17 00:01
Modebloggar är en lukrativ och mycket effektiv pr-kanal, anser Fredrik Pallin, vd för pr-byrån Mahir.
- Nishade bloggare som kan sitt ämne och som drar mycket trafik är kommersiellt intressanta, eftersom de har hög trovärdighet hos läsarna. För att nå en viss målgrupp kan det vara mer lönsamt att synas på en modeblogg istället för att annonsera den traditionella vägen, säger Fredrik Pallin.
I en bloggläsarundersökning som Mahir nyligen genomförde svarade sex av tio att de någon gång köpt en vara de blivit rekommenderade på en blogg.

Produkterna som nämns på bloggarna är sponsrade av annonsörerna. Bloggförfattarna får betalt för att skriva om varorna och fungerar många gånger som företagens ansikte utåt.
- En hel del bloggare är kräsna, de vet sitt värde och skriver inte om vad som helst så företagen får ibland jobba hårt för att få sina produkter omnämnda, säger Fredrik Pallin.
Majoriteten av de som modebloggar är unga tjejer som kan konsten att shoppa. I toppen ligger Blondinbella, en 17-årig modebloggare som sägs tjäna tiotusentals kronor på smygreklamen. Just nu granskar också Konsumentverket de blogga där skribenterna inte uppger att de får pengar och prylar av företag.

Vissa kritiker anser dock att de flesta bloggare utnyttjas av annonsörerna och att de får för lite betalt. Mary Jensen skriver för Bloggtidningen.se som har koll på senaste nytt inom bloggvärlden. Hon menar att det ligger mycket okunskap bakom fenomenet med de kommersiella bloggarna.
- Det är unga människor som inte har koll på de publisistiska reglerna och som inte ser några problem med att smyga in reklam för vissa produkter. I deras värld är shopping och prylar viktiga, de vill bli sedda och kan de tjäna lite pengar på sin blogg är det bara bra.
Hon tror att modebloggarna är här för att stanna och att de kan utkonkurrera tjejtidningar som Veckorevyn.
- Man ska inte bara vara kritisk mot bloggarna, det är annonsörerna som utnyttjar deras aningslöshet. Tjejerna är framgångsrika, har många läsare och är en maktfaktor att räkna med, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om