Mode inget för Stefan Persson
Han tror inte på universiteten som plantskola för nya företagare. Men studenterna ville gärna ha några goda råd från klädkedjan Hennes & Mauritz styrelseordförande Stefan Persson när han kom till Uppsala universitet i går.
Men om Anders Wall hade hoppats att H&M-grundaren Erling Perssons son skulle hylla entreprenörskapet misstog han sig.
— Jag tycker inte riktigt om ordet entreprenör, det är lite av ett modeord, sa Stefan Persson.
Förbluffad publik
Och just mode är inget som Stefan Persson bryr sig särskilt mycket om, annat än när det gäller att göra affärer.
— Jag är inte särskilt intresserad av mode, jag är intresserad av försäljning, sa han inför en något förbluffad publik.
Den inställningen tycks dock snarast ha gynnat mode- och klädkedjan H&M som i dag omsätter omkring 60 miljarder kronor om året och har butiker i 20 länder.
År 2000 vågade sig H&M över Atlanten har sedan dess öppnat 70 butiker i USA. Den satsningen tycks ha gått bättre än vad Stefan Persson hade vågat hoppas.
— Det har gått väldigt bra, jag ser mycket positivt på utvecklingen där, sa han till UNT efter föreläsningen.
Universitetsmiljön hämmande
Som stor inköpare i dollar gynnas klädkedjan nu också av att den amerikanska dollarn blivit allt billigare. Men det får även kunderna del av, enligt Persson.
— Visst är det bra med en lägre dollar, men det är konkurrensneutralt. Det märks på vilka priser vi kan ta ut.
H&M:s framgångar var också ett av skälen till att Anders Wall valde att bjuda in Stefan Persson till måndagens evenemang. Tidigare har Anders Wall även varit med och finansierat en professur i entreprenörskap.
Men Stefan Persson tror inte att det är just inom universitetsvärlden som entreprenörskapet kan lockas fram.
— Jag tror snarare att den miljön kan vara hämmande för en del.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!