Mobiltelefoner en skuldfälla för unga
Ungdomar med mobiltelefoner men utan pengar utsätter sig för stora risker. De kanske inte får låna pengar till bostad och kan få svårigheter på arbetsmarknaden. Allt fler mobiltelefonrelaterade skulder hamnar hos kronofogdemyndigheten.
Vid en undersökning i Västmanlands och Södermanlands län fann man att ungdomar mellan 18 och 25 år svarade för nära hälften av mobiltelefonskulderna.
Införandet av kontantkort för några år sedan förbättrade situationen obetydligt.
Kronofogdemyndigheten kan inte urskilja någon särskild grupp ungdomar som hamnar i skuldfällan. De finns överallt i samhället. Men studenter och arbetslösa är en klar riskgrupp. I några fall handlar det om invandrarungdomar som ringt mobilsamtal till hemlandet.
Skulder på över 20 000
Oftast ligger skulden på 5 000—7 000 kronor. Men det finns många som ligger på 20 000—30 000 kronor och i något extremfall 35 000 kronor.
Ungdomar med betalningsanmärkning hos kronofogden kan få svårigheter att få låna pengar till bostad om skulden är stor och obetald. Men några enhetliga regler för hur sådana fall behandlas finns inte hos bankerna. Dessa avgör själva
från fall till fall. Men risken finns att man inte får öppna lönekonto eller ens får låna pengar till en tv.
En skuld kan också vara besvärande på arbetsmarknaden. Ibland går skulden för indrivning via lönekontoret och då blir arbetsgivaren misstänksam. Något skäl för uppsägning av fast tjänst finns inte, däremot vid provanställningar. Det finns också arbetsgivare som vid en anställningsprocedur kollar upp om betalningsanmärkning finns och därefter nekar arbete.
Kronofogdemyndigheten arbetar offensivt ute bland ungdomar för att klargöra vikten av att man kan betala sina räkningar, något som UNT beskrivit i tidigare reportage.
"Nästan alla har ju en mobil"
Karl-Gustav Fors, informatör på kronofogdemyndigheten är inte förvånad över utvecklingen.
— Inte när man går i en skola och ser hur man ringer eller skickar sms till varandra under rasten. Nästan varenda en har ju mobiltelefon.
Ralph Arnestig, chef för Telias kundrelationer säger dock att betalningsmoralen hos alla, inte bara ungdomar har förbättrats under senare år. Att mängden ärenden ökar hos kronofogden förklarar han med att mobiltelefonabonnemangen fördubblats på två år. Men ser man till andelen abonnemang är det alltså fler som betalar i tid. Hur kan teleoperatörerna tillåta att man drar på sig skulder på tiotusentals kronor?
— Betalningen sker kvartalsvis och ringer man mycket, till exempel utomlands, kan räkningen mycket väl springa upp i de beloppen. Men sedan stänger vi av abonnemanget precis som för en fast telefon om man inte betalar.
Om kunden sedan betalar skulden är han eller hon välkommen att teckna ett nytt abonnemang.
— Men då kräver vi en depositionsavgift på 5 000 kronor, detsamma gäller nya kunder som har betalningsanmärkning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!