Mobilreklam spås bli stor
Om två år väntas marknadsföring via mobiltelefon att slå igenom på allvar. Men då handlar det inte längre om massutskick på sms, utan om sponsrade tjänster som hälsocoacher, spel, stilguider och tipslistor - allt i utbyte mot varumärkesexponering.
Fredrik Weisner och Johan Rosén har lanserat en egen programvara som gör det möjligt för butiker och företag att själv sköta sina mobila kampanjer och sms-utskick.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Då finns rabattkupongerna i mobiltelefonen, tillsammans med instruktionerna till danskursen, bästa tipsen från modebloggaren, nationalencyklopedin och ditt dejtingkonto.
- För företagen handlar det inte längre om att få ut ett traditionellt reklambudskap, utan mer om att skapa en dialog med kunderna. Marknadsföringen ska vara personlig och tjänsterna ska vara till nytta för individen, annars fungerar det inte, säger Fredrik Weisner som är en av grundarna till Uppsalaföretaget Street Media 7 som specialiserat sig på marknadsföring via mobiltelefon.
Han tar ett exempel:
- Fjällräven skulle exempelvis kunna erbjuda fiskeintresserade kunder kartor, tips om bra fiskevatten och en utrustningslista via mobiltelefonen. I ett senare skede kan de därefter skicka ut traditionella erbjudanden om extrapris på fiskespön.
Ett aktuellt exempel som redan finns i dag är Bovisions mobila bostadspositionering som startade i maj 2009. Om man skickar ett sms till Bovision får man tillbaka tio närliggande bostadsobjekt utifrån den plats där man för tillfället befinner sig.
Mobil marknadsföring fick sitt första genomslag i början av 2000-talet, men kom i gång på allvar för ungefär fem år sedan. Street Media 7 är av den bestämda uppfattningen att all marknadsföring via mobiltelefonen först måste godkännas av kunden, att slumpvis bara skicka ut erbjudanden via sms resulterar oftast bara i irritation.
- Generellt är många människor trötta på reklam, men då gäller det att hitta nya vägar. Inget medium är så personligt som mobiltelefonen och därför är den en ultimat kanal för varumärken, säger Fredrik Weisner.
I dag har mobilreklamen bara en försvinnande liten del av den totala reklamkakan, 0,1 procent. Men utvecklingen går framåt i rask takt. Förra året ökade reklaminvesteringarna med 80 procent. Street Media 7 spår att andelen kommer att öka till minst ett par procentenheter inom några få år.
- De flesta stora företag i dag ägnar i alla fall en liten del av sin marknadsföringsbudget åt mobiltelefonen. Problemet de har är oftast att de inte vet hur de ska bära sig åt för att få bra effekt, säger Johan Rosén.
En kampanj som Street Media 7 genomförde förra vintern för Intersport gick ut på att ge de kunder som frivilligt fått anmäla sig till en tävling olika uppdrag. Uppdragen, som skickades ut via sms, kunde exempelvis vara att fotografera en ny cykel som börjat säljas i Intersportbutikerna och sedan mms:a in bilden till Intersport. De 20 första som skickade in sina bilder vann var sin likadan cykel.
Enligt en undersökning Street Media 7 gjort som grundar sig på djupintervjuer med 60 personer i åldrarna 15 till 60 år, är förutsättningen för mobilreklamens stora genomslag att mobiloperatörerna erbjuder sina kunder flatrate, alltså fri internetanvändning till en fast kostnad.
- De flesta har inte koll på vad det kostar att surfa via mobilen och struntar därför i att använda tjänsten. Jag tror också att användarvänliga Iphones med bra kamera och stora displayer kommer att skynda på utvecklingen, säger Johan Rosén.
Street Media 7 utgår också från teorin att mejlen snart kommer att spela ut sin roll som marknadsföringskanal. Erbjudandena som skickas ut hamnar allt oftare i användarens spam-filter och uppfattas även av användarna som spam.
Bakgrund:
Street Media 7 är en Uppsalabaserad reklambyrå och teknikleverantör som specialiserat sig på mobil marknadsföring. Företaget grundades år 2004 av 7 personer, bland annat Johan Rosén och Fredrik Weisner.
I dag arbetar 10 personer på Street Media 7 som gjort kampanjer åt bland annat Coca-Cola, Nestlé och Volvofinans.
Nyligen lanserade Street Media 7 en egen produkt för sms-utskick och kampanjer som kan skötas av butikerna och företagen själva.
Street Media 7 är en Uppsalabaserad reklambyrå och teknikleverantör som specialiserat sig på mobil marknadsföring. Företaget grundades år 2004 av 7 personer, bland annat Johan Rosén och Fredrik Weisner.
I dag arbetar 10 personer på Street Media 7 som gjort kampanjer åt bland annat Coca-Cola, Nestlé och Volvofinans.
Nyligen lanserade Street Media 7 en egen produkt för sms-utskick och kampanjer som kan skötas av butikerna och företagen själva.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!