â Vi tyckte redan tidigt, och det tycker vi fortfarande, att det Ă€r viktigt att eleverna fĂ„r umgĂ„s i verkligheten sĂ„ att sĂ€ga, att de fĂ„r trĂ€na sig pĂ„ det sociala, sĂ€ger Ann-Cathrine Högberg.
Högstadiet pÄ Uppsala Waldorfskola ligger i HÄgaby, nedanför den snötÀckta kullen med den gamla trÀvillan i gult som Àr skolans förskola. Högstadiedelen av skolan Àr en lite modernare byggnad i tegel som ligger mittemot en trÀbyggnad i röd fÀrg som ser ut att ha varit en gammal lada.
NÄgra elever vÀntar pÄ att dörrarna till skolan ska lÄsas upp sÄ att de kan bli inslÀppta. Ett par av dem sÀtter sig ute i korridoren i vÀntan pÄ att lektionerna ska börja vid 8.30. NÄgra av dem pillar pÄ sina telefoner med vetskapen om att det kommer dröja flera timmar innan de fÄr göra det igen.
Waldorfskolan har nÀmligen mobilhotell, dÀr eleverna i början av skoldagen lÀmnar in sina telefoner för att sedan fÄ tillbaka dem vid skoldagens slut.
LÀraren till Ärskurs nio öppnar dörren för sina elever som stÀller upp sig pÄ ett led, och hÀlsar godmorgon. Eleverna plockar fram sina telefoner och lÀgger dem i en lÄda försedd med speciella fack, markerade med elevens namn. Rektor Ann-Christine Högberg berÀttar att den hÀr regeln infördes redan 2015. Man kunde se hur eleverna blev uppslukade av sina telefoner, men ocksÄ att det kunde bli en frÄga om status, dÀr vissa elever hade en mobil och andra inte.
â Nu bland Ă€ldre elever idag har det ju blivit sĂ„ normaliserat att alla har en telefon, men det kan ju fortfarande vara sĂ„ pĂ„ mellan- och lĂ„gstadiet att alla inte har en, och dĂ„ kan man kĂ€nna sig utanför, sĂ€ger Ann-Christine Högberg.
Inuti trÀslöjdssalen hÀnger lukten av sÄgspÄn och trÀ i luften. DÀr stÄr elevskyddsombudet för klass 9, Zoé Widhammar och förbereder tvÄ grenar frÄn ett trÀd som plockats frÄn marken i skogen intill skolan. Zoé sÀger att skolans mobilhotell fungerar vÀldigt bra, att det Àr mycket enklare att koncentrera sig, samtidigt som det blir mer socialt.
â Och som skyddsombud för eleverna Ă€r det ocksĂ„ vĂ€ldigt bra att ingen blir fotad eller filmad utan tillstĂ„nd. De flesta elever har gĂ„tt hĂ€r sĂ„ pass lĂ€nge att alla Ă€r vana vid regeln, sĂ€ger ZoĂ© Widhammar.
Samtidigt blir det mer rĂ€ttvist eftersom alla har samma förutsĂ€ttningar att söka information, och att skolan blir som en fredad zon. Ăverenskommelser med förĂ€ldrar och undantag kan sjĂ€lvklart göras, ifall eleven till exempel behöver telefonen för att översĂ€tta eller liknande.
Nannaskolan Àr en annan skola som infört mobilregler i skolan, men dessa regler skiljer sig nÄgot frÄn Waldorfskolans regler. Nannaskolan samlar in elevernas telefoner vid lektionens början men ÄterfÄs vid rast.
â Vi tycker att detta system fungerar bra och fyller syftet med att inte störa undervisningen, sĂ€ger Henrik Ljungbom, rektor vid Nannaskolan.
Att hÄlla telefonerna under hela skoldagen har sina fördelar, men skapar ocksÄ praktiska problem, som till exempel vem som ska ansvara för detta och var de ska förvaras.
â Vi lever dessutom i ett kontantlöst samhĂ€lle och elever pĂ„ högstadiet vill köpa mellanmĂ„l med swish, hur löser vi det? Har man hemklassrum Ă€r det Ă€ven enklare med logistiken, men vi har inte det, sĂ€ger Henrik Ljungblom.