– Vi tyckte redan tidigt, och det tycker vi fortfarande, att det är viktigt att eleverna får umgås i verkligheten så att säga, att de får träna sig på det sociala, säger Ann-Cathrine Högberg.
Högstadiet på Uppsala Waldorfskola ligger i Hågaby, nedanför den snötäckta kullen med den gamla trävillan i gult som är skolans förskola. Högstadiedelen av skolan är en lite modernare byggnad i tegel som ligger mittemot en träbyggnad i röd färg som ser ut att ha varit en gammal lada.
Några elever väntar på att dörrarna till skolan ska låsas upp så att de kan bli insläppta. Ett par av dem sätter sig ute i korridoren i väntan på att lektionerna ska börja vid 8.30. Några av dem pillar på sina telefoner med vetskapen om att det kommer dröja flera timmar innan de får göra det igen.
Waldorfskolan har nämligen mobilhotell, där eleverna i början av skoldagen lämnar in sina telefoner för att sedan få tillbaka dem vid skoldagens slut.
Läraren till årskurs nio öppnar dörren för sina elever som ställer upp sig på ett led, och hälsar godmorgon. Eleverna plockar fram sina telefoner och lägger dem i en låda försedd med speciella fack, markerade med elevens namn. Rektor Ann-Christine Högberg berättar att den här regeln infördes redan 2015. Man kunde se hur eleverna blev uppslukade av sina telefoner, men också att det kunde bli en fråga om status, där vissa elever hade en mobil och andra inte.
– Nu bland äldre elever idag har det ju blivit så normaliserat att alla har en telefon, men det kan ju fortfarande vara så på mellan- och lågstadiet att alla inte har en, och då kan man känna sig utanför, säger Ann-Christine Högberg.
Inuti träslöjdssalen hänger lukten av sågspån och trä i luften. Där står elevskyddsombudet för klass 9, Zoé Widhammar och förbereder två grenar från ett träd som plockats från marken i skogen intill skolan. Zoé säger att skolans mobilhotell fungerar väldigt bra, att det är mycket enklare att koncentrera sig, samtidigt som det blir mer socialt.
– Och som skyddsombud för eleverna är det också väldigt bra att ingen blir fotad eller filmad utan tillstånd. De flesta elever har gått här så pass länge att alla är vana vid regeln, säger Zoé Widhammar.
Samtidigt blir det mer rättvist eftersom alla har samma förutsättningar att söka information, och att skolan blir som en fredad zon. Överenskommelser med föräldrar och undantag kan självklart göras, ifall eleven till exempel behöver telefonen för att översätta eller liknande.
Nannaskolan är en annan skola som infört mobilregler i skolan, men dessa regler skiljer sig något från Waldorfskolans regler. Nannaskolan samlar in elevernas telefoner vid lektionens början men återfås vid rast.
– Vi tycker att detta system fungerar bra och fyller syftet med att inte störa undervisningen, säger Henrik Ljungbom, rektor vid Nannaskolan.
Att hålla telefonerna under hela skoldagen har sina fördelar, men skapar också praktiska problem, som till exempel vem som ska ansvara för detta och var de ska förvaras.
– Vi lever dessutom i ett kontantlöst samhälle och elever på högstadiet vill köpa mellanmål med swish, hur löser vi det? Har man hemklassrum är det även enklare med logistiken, men vi har inte det, säger Henrik Ljungblom.