Banksvindlarnas drömoffer: ensam och över 85

Gamla över 85 år som bor ensamma. Så ser måltavlan ut för de banksvindlare som varit verksamma i Uppsala län och som enligt polisen arbetar i närmast industriell skala. En 21-åring står inför rätta för inblandning i svindeln.

Äldresvindlarna jobbade i team för att länsa äldres konton.

Äldresvindlarna jobbade i team för att länsa äldres konton.

Foto: TT/Polisen/Grafik: Maja Olofsson

Uppsala2022-11-21 05:00

På storbildsskärmen i tingsrättens sal 1 demonstrerar kammaråklagare Victoria Engelkes hur det bara krävs några knapptryckningar på en hemsida för att sortera ut invånare av en viss ålder på en viss geografisk plats. Sedan är det enkelt att gå vidare, se vilka som bor ensamma och få fram deras mobilnummer.

– De som utför bedrägerierna riktar helst in sig på personer över 85 år. De arbetar intensivt i området under några dagar innan de åker vidare. De är ständigt i rörelse och därför svåra att komma åt, berättar åklagaren.

En 21-årig man från södra Sverige är åtalad för att ha deltagit i svindlerier mot tolv gamla personer i våras. Två av brottsoffren bor i Uppsala län. Sammanlagt lyckades bedragarna komma över drygt en halv miljon kronor genom att länsa de äldres bankkonton eller lura till sig deras bankkort och kod. 

undefined
Sms som enligt polisen skickats från en medlem i ligan för att rekrytera en ny deltagare, med uppdrag att svindla äldre i deras hem.

De tolv brottsoffer som nu avhandlas i Uppsala tingsrätt är enligt utredarna bara en liten del av en storskalig verksamhet, organiserad som ett företag, med bas i södra Sverige men med stora delar av landet som arbetsfält. Totalt misstänks ligan ha kommit över runt tio miljoner kronor från 150 fullbordade äldrebedrägerier bara det senaste året. 

Allt startar med ett sms till de äldre som luras tro att de ska få hjälp att stoppa ett pågående bedrägeriförsök. I stället ser svindlarna till att komma över offrens bank-ID och koder och kan sedan swisha pengar till andra medlemmar i nätverket. I vissa fall får de äldre även besök hemma av en "banktjänsteman" som tar hand om deras bankkort och kod. Enligt polisen uppträder de mycket förtroendeingivande. 

undefined
Den åtalade 21-åringen fotogaferad av övervakningskameran vid en bankomat där han tar ut pengar med ett bankkort från ett av brottsoffren.

Stefan Larsson vid polisens enhet mot seriebrottslighet beskrev vid rättegången hur deltagarna rekryteras och får olika uppgifter, men sällan har full kunskap om hela brottsplanen eller andra deltagare. Hamnar någon hos polisen är risken därmed mindre att de kan avslöja något om hela upplägget eller andra gärningsmän.

– Om en person grips eller avtjänar straff så finns alltid andra som tar vid, berättade Stefan Larsson.

Ligan arbetar enligt polisen i kluster med olika personer men med likartad uppbyggnad. I toppen finns organisatörer som leder verksamheten och delegerar uppgifter. Ett antal utförare ringer upp de gamla och lurar dem att lämna ifrån sig koderna. I vissa fall besöker utförarna de gamla i bostaden och lurar till sig deras bankkort eller stjäl värdesaker.

undefined
Sms med instruktioner som enligt polisen skickats till en "utförare" under pågående banksvindel hos en äldre person.

Nätverket består enligt polisen också av särskilda systemutvecklare som kartlägger brottsoffer och bidrar med kunskap om bankverksamhet, It och juridik. De kan vara anställda i bank eller ha liknande yrken. Dessutom förekommer målvakter som tar emot svindelpengarna samt "anskaffare" som rekryterar målvakter och "gångare" som samlar ihop de pengar som hamnar hos målvakterna. 

Alla deltagare får betalt enligt bestämda regler. De som ringer eller går hem till de äldre har ofta provision, andra har fasta ersättningar. 

21-åringen i Uppsalaärendet erkänner att han deltagit i svindlerierna men förnekar att han haft någon central roll:

– Hans uppgift har varit att få ett bankkort i handen, ta ut pengar och göra inköp. Han har varit längst ned i kedjan och har ingen koppling till något organiserat gäng, summerade mannens försvarare, advokat Nils Svantemark. 

Rättegången avslutas i början av december. 

Luras ringa bedragarna

Rättegången i Uppsala tingsrätt handlar om bedrägerier mot tolv äldre personer. De har alla fått ett sms med uppmaning att ringa ett telefonnummer till "Spärrservice" för att stoppa ett pågående bedrägeriförsök mot deras konton. I själva verket går numret till bedragarna, som agerar förtroendeingivande och lurar till sig offrets bankkoder. I vissa fall får offret även besök i sin bostad.

I verkligheten ringer aldrig banker och begär koder eller hämtar sina kunders bankkort. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!