I fortsättningen ska Uppsalas färdtjänstresenärer betala samma pris, oavsett vilket bolag de åker med. I dag kör flera olika taxibolag färdtjänstkunder i Uppsala, och priserna varierar mellan dem.
Hur mycket en resa kostar ska avgöras av resans längd. Och åker man tillsammans med andra blir resan billigare. En sträcka på upp till fem kilometer ska till exempel kosta 40 kronor om man åker ensam, och 25 kronor för de som samåker.
En bra tanke, menar Uppsala pensionärsföreningars samarbetsråd. Men enligt dem blir det ändå för dyrt. De vill i stället ha priser som ligger närmare kollektivtrafikens. I ett yttrande till kommunstyrelsen motiverar de det med att ”hela färdtjänstidén bygger på allas möjlighet att på lika villkor delta i samhällslivet”. Dessutom pekar de på svårigheterna med att samåka eftersom det inte finns någon beställningscentral som har en överblick över resorna.
Även handikappföreningarnas samarbetsorgan i Uppsala kommun är kritiska till prisnivåerna och den politiska oppositionen, bestående av S, V och MP, reserverade sig mot beslutet.