Missen som gör skyltarna ogiltiga

Felparkerare och fartsyndare i Uppsala kan gå fria. Så mycket som ett par hundra förbudsskyltar kan vara ogiltiga efter en miss av kommunen.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2011-02-03 12:04

– Det här orsakar jätteproblem för oss, säger Mats Östman vid trafikpolisen i Uppsala.

På Wallingatan utanför Sverkerskolan är maxfarten 30 km/tim. I alla fall är det skyltat med 30. I själva verket är det just nu fritt fram att köra betydligt snabbare än så på den här platsen. Polisen har nämligen inte rätt att bötfälla den som bryter mot 30-gränsen vid Sverkerskolan.

Orsaken är att kommunen inte hunnit mata in alla lokala trafikföreskrifter i en databas på Transportstyrelsen. Den första januari i år togs databasen i bruk och senast det datumet skulle landets kommuner ha lagt in sina föreskrifter där. Det handlar om allt från hastighetsbegränsningar till stopplikt och parkeringsförbud.

Tidigare i veckan berättade UNT att de trafikföreskrifter som inte förts in i databasen juridiskt sett är ogiltiga. Då uppgav Uppsala kommun att man bara missat en enda föreskrift, ett p-förbud på Trädgårdsgatan.

Idag säger kommunen att det handlar om cirka 250–300 av 1 500 föreskrifter som man inte hunnit lägga in i Transportstyrelsens databas. En del av dessa 250–300 föreskrifter är dock troligen föråldrade och kommer inte att föras in i databasen. I och med att till exempel en del fartgränser i Uppsala upphört att gälla kan polisen inte utföra hastighetskontroller där.
– Det handlar om väldigt många platser i Uppsala där föreskrifterna är ogiltiga och det här begränsar oss mycket. Innan vi gör en kontroll på en viss plats måste vi först titta i databasen om föreskriften verkligen finns med där, säger Mats Östman, t f chef för Uppsalapolisens trafikavdelning.

Vad han vet har hittills ingen i Uppsala blivit bötfälld och fått upprättelse i efterhand på grund av att den aktuella bestämmelsen inte finns med i databasen.

Mats Östman är kritisk mot kommunen.
– Den här regeländringen aviserades redan för elva år sedan och beslutades om i höstas. Man kan tycka att detta kunde ha prioriterats av kommunen.

Enligt Ann-Britt Ådegren vid kommunens gatukontor har det uppstått en rad tekniska problem när uppgifterna skulle föras över till Transportstyrelsen.
– Dessutom är arbetet mycket omfattande. Vi måste kontrollera varje plats för att se till exempel om uppgifterna är aktuella. En del föreskrifter är från 60-talet och många platser har byggts om sedan dess, säger hon.
Ann-Britt Ådegren tror att kommunen ska ha fått in alla föreskrifter i databasen till slutet av mars.

Frågan är hur stort problemet är i övriga delar av länet. Mats Östman säger att man successivt upptäcker nya brister. De kommuner där polisen hittat flest fel är Uppsala, Knivsta och Heby.

Syftet med Transportstyrelsens nya databas är att allmänheten ska kunna gå in på webben och kontrollera vilka villkor som gäller om man till exempel fått en p-bot. Tidigare har folk varit tvungna att ringa till polisen eller kommunen för att få tag i uppgifterna.

De platser som i dagsläget saknar gällande föreskrifter är för den skull inte laglöst land. Visserligen kan inte en bilist fällas som kört 40 km/tim på en 30-sträcka men i det läget är maxhastigheten 50 km/tim, den fartgräns som normalt gäller inom tättbebyggt område. Dessutom finns andra lagar, exempelvis vårdslöshet i trafik, som polisen kan använda om någon kör på ett olämpligt sätt.

Fakta

Så här kan du kontrollera vilka föreskrifter som gäller på en viss gata: Gå in på www.transportstyrelsen.se/rdt. Klicka på ”sök trafikföreskrifter”. Knappa in rätt län och kommun och ”lägg till”. Skriv in gatunamn. Klicka på ”spara som fil”. Den som skulle få till exempel p-böter på en plats som inte är inlagd i systemet kan vända sig till polisen för att få den upphävd. Enligt Transportstyrelsen har hittills 151 700 lokala föreskrifter från hela landet matats in i databasen. Fortfarande saknas 2 500 föreskrifter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om