Minusgrader ger plus i kassan

Den ovanligt tajmade kylan och snön har gett sporthandlarna en extra fröjdefull jul.- Det här är det bästa julen hittills, säger butikschefen Fredrik Dackefors på Intersport.

Anne-Britt Littorin handlar sadelskydd under julhandeln.

Anne-Britt Littorin handlar sadelskydd under julhandeln.

Foto: Kattis Strömgren

Uppsala2009-12-23 10:01
Vid den här tiden förra året var marken lika grön som julgranen och sporthandlarna pratade om en "skitvinter snarare än en skidvinter". Men nu singlar snöflingorna ned i en aldrig sinande ström och Uppsalaborna handlar vintersportprylar som aldrig förr.
- Läget är allt igenom positivt just nu, det ser mycket bättre ut än förra året. Exakt hur mycket ser vi först i januari, men det kommer helt klart att bli en bra avslutning på året. För att vi ska sälja vinterartiklar så måste det vara vinter, säger Patrik Wunderlich, butikschef på Stadium i S:t Persgallerian.
Fredrik Dackefors, butikschef på Intersport i Boländerna sedan tio år tillbaka, är lyrisk.

- Det här är den bästa julen hittills! Vinterkängor, pulkor, allt vinterrelaterat går som smör. Vi hade ett ganska bra år även förra året, julvädret var pissigt men det tog sig i mellandagarna. Nu kom snön extremt lämpligt så det kommer att bli ett mycket bättre år.
Sportbranschen har generellt sett gått väldigt bra trots lågkonjunkturen. Men just handeln med dyrare prylar som skidor känsligare för väder än konjunktur, enligt Jonas Arnberg på Handelns utredningsinstitut.

- Med de senaste årens vintrar har man lärt sig att man inte kan skylla en dålig försäljning på att det inte kommit snö, man får satsa på andra saker i stället. Men det är så klart ett fantastiskt tillskott när snön väl kommer för att man får sälja dyra saker som tjocka jackor och skidor, och höja omsättningen, säger han.
Hur kommer det sig att försäljningen av vinterprylar är så väderberoende? Tänker inte kunderna mer långsiktigt?

- Jo det tror jag, men i viss mån får man ett större behov när det blir kallt. Många upptäcker att de då måste ha en jacka, mössa, vantar och varma skor. Man är van vid att det inte blir så himla kallt på vintrarna längre. Sen tror jag att människor har en förmåga att göra av med pengarna man har, och mode och väder styr var de hamnar. När snön kommer blir man påmind om att snö är mysigt, och då köper man ett par skidor i stället för ett tv-spel. En stor del av konsumtionen är spontan och då styr vädret en hel del.

Jonas Arnberg tror att försäljningen av vintersportartiklar kommer att visa sig öka kraftigt från 2008 till 2009. Hittills i år ligger ökningstakten på uppemot 9 procent och med en stark slutspurt i julhandeln kan ökningen bli än större. Han tror också att handeln generellt kommer att öka sin försäljning med drygt 3 procent under 2009.
- Även nästa år och 2011 tror vi på en för handeln positiv utveckling. Vi sparar fortfarande mer än någonsin tidigare men vi handlar också mer, inte minst för att räntan är så låg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om