Andreas Johansson från Uppsala har reagerat på platsbristen. Han jobbar på Apotea sedan ett par månader och tar buss 848 till och från jobbet varje dag. Men platserna räcker inte till i coronatider.
– Minst 50 personer åker till jobbet 05.30 och hem 16.00 om dagarna. Men ett 15-tal personer brukar inte få plats. Man får ju bara sitta en per säte för att minska riskerna med coronasmitta. UL kör med sina minsta bussar. De borde kunna sätta in större så att alla kan komma med, säger han.
Han har provat att ta bussen som går en halvtimme tidigare på morgonen, 05.00, och kunde konstatera att det var en stor ledbuss som nästan körde helt tom.
– Varför sätter man inte in den när alla Apotea anställda ska till sina jobb. Nu åker bussarna förbi hållplatser med folk för att det är fullt. Vi har mejlat UL om problemet men inte fått något svar, säger Andreas Johanson.
Går det inte att vänta en halvtimme och ta nästa buss?
– Visst, men vem vill stå vid en hållplats och vänta, speciellt nu när det blir vinter. Det är inte kul. Det finns ju bussar och Apotea är en stor arbetsplats med många anställda som pendlar. UL borde kunna se till så att alla får plats.
När UNT kontaktade Sofia Reinholdsson vid UL:s pressjour under fredagen kände bolagets trafikplanering inte till problemet. UL hade inte fått indikationer på att turen hade stora problem med trängsel. Men UL skulle titta på saken omgående.
– Vi har flera turer i länet där det är trängsel. Vi ser över trafiksituationen löpande, sade Sofia Reinholdsson.
Nu har UL beslutat att sätta en förstärkningsbuss under ett antal turer på de aktuella avgångarna för att se hur stora behoven är.
Varför sätter ni inte in ledbussen som går tom en halvtimme tidigare?
– Den bussen går till Sala och när den vänder tillbaka till Uppsala är den full av elever som går i skolan i Uppsala. Den går nästan tom från Uppsala men behövs på vägen tillbaka. UL har bara sex ledbussar av totalt 190 bussar så det är inte lätt att bara sätta in en buss. Den kan behövas på annat håll.
Enligt UL har Andreas Johansson fått svar på sina mejl. Men UL anser sig inte kunna förlita sig på klagomål från en person. Fler måste höra av sig innan bussbolaget börjar agera, enligt presstjänsten. Dock valde man att agera efter att UNT uppmärksammat frågan.