Minskad optimism bland konsumenter

Detaljhandelns utvecklingen är svagare än på länge. Under juni månad nådde inte de kapitaltunga branscherna upp till detaljhandelns genomsnittliga försäljningsökning. Det visar ny statistik från SCB.

Uppsala2008-07-30 00:08
Under första halvåret 2008 var försäljningsökningen 5,2 procent i löpande priser vilket enligt Handelns Utredningsinstitut (Hui) är en relativt stark ökningstakt. Men den största delen av ökningen har skett under årets första månader. I juni ökade detaljhandelns försäljning med 2,3 procent jämfört med samma månad förra året.

Sällanköpshandeln har drabbats hårt av vad Hui beskriver som en minskad optimism bland konsumenterna. Priserna inom branschen sjönk med 1,4 procent och omsättning ökade bara med 0,9 procent. Dagligvaruhandelns omsättning ökade med 3,8 procent och priserna ökade enligt branschprisindex med 6,8 procent.

De analytiker på Hui som UNT har talat med anser att hushållens resurser slukas av inflationen, ökade kostnader för livsmedel, bensin och räntebetalningar och att det påverkat framför allt nedgången i de kapitaltunga branscherna, så som elektronik-, möbel- och järn och bygghandeln.

De mest överraskande siffrorna rör dock kläd- och skohandeln som tappat rejält jämfört med juni 2007. Klädhandeln brukar inte i samma utsträckning som de kapitaltunga branscherna påverkas negativt att stigande räntekostnader. Däremot anser analytiker på Hui att de stigande livsmedelspriserna kan vara en förklaring till att konsumenterna väljer att inte köpa nya kläder och skor. Konsumenten tar helt enkelt från klädkontot och lägger på matkontot.

Som UNT kunde berätta nyligen visade Svensk Handel Stils index för juni månad en nedgång på hela 12,2 procent för klädhandeln jämfört med juni 2007 - och 8,3 procent för skohandeln. Hui skrev i juni ned sin prognos för tillväxttakten i konsumtionen med en hel procentenhet, från 3,0 till 2,0 procent för 2008. Den nya statistiken från SCB ligger enligt Hui i linje med den nuvarande prognosen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om