Ansvariga ministrar lägger locket på om SJ-tågen

UNT har bett både infrastrukturministern och finansministern att kommentera beskedet att statligt ägda SJ lägger ner Uppsalapendeln. Responsen? De vägrar svara på frågor.

Uppsalapendeln ställs in av statligt ägda SJ. Men varken infrastrukturministern eller finansministern vill kommentera beskedet.

Uppsalapendeln ställs in av statligt ägda SJ. Men varken infrastrukturministern eller finansministern vill kommentera beskedet.

Foto: Ebba Andersson

Uppsala2024-08-28 18:30

Nyheten i korthet

  • Statligt ägda SJ meddelar att de lägger ner Uppsalapendeln, regionaltågen mellan Uppsala och Stockholm, på grund av ekonomiska förluster kopplade till konkurrensen med Mälartåg.
  • Både infrastrukturministern och finansministern vägrar kommentera beskedet, trots att SJ ägs helt av svenska staten och att ägandet förvaltas av finansdepartementet.
  • Socialdemokraternas trafikpolitiska talesperson Gunilla Svantorp och Jenny Lundström (MP), regionråd med ansvar för kollektivtrafiken i region Uppsala, kritiserar ministrarna för deras tystnad och uppmanar dem att klargöra sin vision för järnvägen.

Tisdagens besked att SJ lägger ner Uppsalapendeln, regionaltågen mellan Uppsala och Stockholm, damp ner som en överraskning för många.

SJ hävdar att det är konkurrensen med Mälartåg som ligger bakom beslutet, eftersom de säger att de gått tiotals miljoner kronor back varje år. Medan Mälartåg är skattefinansierat och ägs gemensamt av regionerna i Mälardalen, ägs SJ till hundra procent av svenska staten. Ägandet förvaltas av finansdepartementet, där finansminister Elisabeth Svantesson (M) är chef.

undefined
Finansminister Elisabeth Svantesson (M) är ansvarig för bolag med statlig styrning – däribland SJ. Men hon vill inte kommentera tisdagens besked.

UNT har sökt både henne och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) angående SJ:s beslut. Men infrastrukturministerns pressekreterare hänvisar till finansministern, och Elisabeth Svantessons sekreterare hänvisar i sin tur tillbaka till SJ.

"Uppsalapendeln bedrivs på kommersiella villkor och det är SJ:s ledning och styrelsen som ytterst beslutar vilken kommersiell trafik som ska bedrivas", skriver finansministerns pressekreterare i ett sms.

undefined
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) hänvisar till finansministern med argumentet att det är hon som är ansvarig för statliga bolag som SJ.

Socialdemokraternas trafikpolitiska talesperson Gunilla Svantorp är kritisk. Båda ministrarna borde kunna uttala sig, tycker hon.

– Absolut, det här hänger ihop med vad som är infrastrukturministerns prioriterade område. Och Svantesson är ansvarig för bolaget. Då får man ju bestämma sig: Handlar det bara om ekonomi eller att folk ska kunna förflytta sig i vårt land?

undefined
Båda ministrarna borde kunna svara på hur de ser på järnvägens framtid, anser Gunilla Svantorp, trafikpolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

I första hand är det berörda regioner och kommuner som nu behöver sätta sig ner och hitta en lösning – men även de två ministrarna borde sitta med vid bordet, tycker S-politikern.

– Snart måste de tala om vad de vill med järnvägen, det är sällan man hör regeringen prata om att den är viktig.

undefined
"Det här handlar ju om regeringens bolagsstyrning. Alla är besvikna på SJ, men de är ett kommersiellt bolag och har inget samhällsansvar som det ser ut i dag", säger Jenny Lundström (MP), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.

Även Jenny Lundström (MP), regionråd med ansvar för kollektivtrafiken i region Uppsala, tycker att finansministern borde kunna kommentera SJ:s besked.

– Det är ju från hennes departement som bolagsstyrningen sker, så det är upp till dem att avgöra hur staten ska se på vikten av en fungerande pendlingstrafik mellan Uppsala och Stockholm, säger Jenny Lundström.

undefined
Cecilia Linder (M) är oppositionsråd och sitter i Mälartrafiks styrelse.

Oppositionsrådet Cecilia Linder (M) sitter liksom Jenny Lundström i Mälartrafiks styrelse.

– Som regionråd har jag ingen insikt i vad en finansminister ska kunna svara på eller inte. SJ är ju ett självständigt aktiebolag som får svara för sina affärshandlingar. Och det de gjort är fruktansvärt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!