Ministern vill inte skärpa lagen

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) är kritisk mot nollavtal men vill inte förbjuda dem. Hon vill inte heller höja beviskraven i lagen om kontrollavgift för olovlig parkering.

Infrastukturminister Catharina Elmsäter-Svärd tycker att nollavtal är olämpliga men är inte beredd att förbjuda dem.

Infrastukturminister Catharina Elmsäter-Svärd tycker att nollavtal är olämpliga men är inte beredd att förbjuda dem.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2014-06-14 06:01

I vår serie om p-böter har UNT berättat att domstolarna litar mer på p-bolagen än de bötfällda, samtidigt som p-bolagen ofta tjänar pengar på böterna. Många läsare har hört av sig och berättat om hur de upplever att p-bolagen är övernitiska eller utfärdar oskäliga p-böter.

Men av alla p-böter som utfärdas är det trots allt en försvinnande liten del som går ända till tingsrätten, påpekar infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd när hon besöker Uppsala.– Det är svårt att säga vad det beror på. Är det för att en liten andel av böterna är felaktiga, eller är det för att de bötfällda hellre betalar än går till tingsrätten för en så pass liten summa som en p-bot innebär? Vi ska inte heller glömma att det är en kostnad för p-bolagen att gå till tingsrätten.

UNT har i en tidigare artikel berättat om så kallade nollavtal, som innebär att p-bolaget i stället för en fast ersättning får behålla intäkterna från p-böter, är olämpliga, menar Elmsäter-Svärd, eftersom de kan skapa en drivkraft att utfärda felaktiga p-böter. Ändå är hon inte beredd att lagstifta mot nollavtalen.– Avtalsfriheten är en viktig princip, och vi kan inte ha särlagstiftning för parkeringsövervakning. Det borde ligga i markägarnas intresse att verksamheten bedrivs på ett schysst sätt.

I dag fäster domstolarna stor vikt vid p-vakternas vittnesmål. De senaste fem åren har de bötfällda bara fått rätt i en femtedel av alla parkeringsärenden i Uppsala tingsrätt, visar UNT:s genomgång. Men Catharina Elmsäter-Svärd har inga planer på att föreslå lagändringar för att höja beviskraven och på så sätt skapa en större jämvikt mellan p-bolagen och de bötfällda.– Snarare än lagstiftning handlar det om inställning. Branschen måste jobba mer för att etiska policys ska följas, med skyltning och utbildning av p-vakter.

Däremot välkomnar infrastrukturministern att domstolarnas praxis går mot ökade krav på fotobevisning.– Redan idag använder de stora p-bolagen regelmässigt fotobevis. Det är bra. Samtidigt uppstår en diskussion om risken för fejkade foton, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Lappad

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!